dtf_all-inclusive_dk  300 x 250

New Orleans 2009

New Orleans også kaldet "The Big Easy" var stedet hvor julen 2009 skulle holdes. Vi boede på det 4 stjernede hotel Cortyard Downtown, beliggende på St. Charles Avenue ca. 2 minutters gang fra French quarter og 10 minutter fra mississippi floden.

Søndag 20/12

Vækkeuret ringede kl. 02.45 og en halv time senere kørte lillebror os til Billund lufthavn.

Efter en hel del check-in problemmer fløj vi til Amsterdam kl. 06.00, hvorfra vi skulle flyve videre til Detroit kl. 10.20 men på grund af snevejr i store dele af Europa, var der mange tilslutningsfly der var forsinkede, så vi kom afsted med ca. 2 timers forsinkelse.

I Detroit måtte vi næsten løbe igennem lufthavnen for at nå flyet til New Orleans. Vi skulle selvfølgelig også igennem det amerikanske sikkerheds system som er næsten hysteriskt.

Efter ankomsten til New Orleans tog vi en Taxa til hotellet og fik checket ind. Vi gik en lille tur i Bourbon street, hvor vi fandt et sted at spise og så var det blevet sengetid.

Onsdag 23/12

Vi startede dagen med en guidet tur til St. Louis Cemetery no.1, som er en af New Orleans mange kirkegårde, også kaldet "De dødes byer"

Vi fik nogle historier om kirkegårde, begravelses metoder og voodoo. Det blev også til en rundtur på kirkegården, hvor vi bl.a. så voodoo dronningen - Marie Laveuax - gravsted. Det siges at hvis man drejer tre gange om sig selv, banker tre gange på graven og sætter 3 røde krydser på den, opfylder hun et ønske.

Kirkegårdene

Kirkegårdene i New Orleans er verdensberømte. Byen ligger så lavt, at man ikke kan komme i jorden p.g.a. grundvandet, så de døde begraves oven på jorden i sten- og marmorkister. Gå tur på den mest berømte af New Orleans kirkegårde, St. Louis No. 1 og indsnus atmosfæren. Få eventuelt en guidet tur, og hold dig væk efter mørkets frembrud.

Inden man begyndte at begrave folk over jorden, havde man problemmer med at kister flød op til overfladen når vandstanden steg. Forestil dig at du pludselig møder din afdøde bedstemor komme flydende ned igennem gaden, sådan et syn var ikke unormalt før hen, og derfor kom systemet med over jorden begravelser.

Efter turen til kirkegården gik vi rundt i det nyere kvarter, hvor vi blandt andet så Superdome, som er byens fodboldstadium.

Mandag 28/12

Vi startede dagen med at gå en tur ud i Garden Distrikt, hvor vi så en masse af de store gamle villaer, den ene flottere end den anden. Det blev igen en lang travetur, så vi tog en sporvogn tilbage.

Over middag tog vi på en udflugt ud i sumpen. Efter en lille time i bus steg vi ombord på en sumpbåd og sejlede ned af en kanal. Vi fik set en del forskellige fugle, nogle skildpadder, en vaskebjørn og en alligator.

Turens højdepunkt var da guiden fandt en alligator frem, som vi fik lov til at holde. Det var en 7 år gammel alligator på ca. 80 cm. At stå med den i hænderne føltes mest af alt som at røre ved en gammel læder taske.

New Orleans

Mandag 21/12

Vi stod op kl. 07.00, friske til at udforske New Orleans, men først skulle vi have noget morgenmad, som bestod af skramble æg, brassede kartofler, bacon, pølser, belgiske vafler, youghurt og brød.

Vi brugte dagen på sightseeing i French Quarter og langs med Mississippi floden.

French Quarter

Den ældste del af byen kaldes French Quarter. Denne bydel ligger der, hvor Bienville grundlagde den første bosættelse. Her i French Quarter er husene meget præget af den spanske periode, mens gadenavnene stort set alle er franske.

Her finder man blandt andet Bourbon Street (Rue Bourbon), der er berømt/berygtet for sine restauranter, værtshuse, voodoobutikker, og meget andet. Der er også specielt i French Quarter at man finder de specielle smedejerns balkoner, mange med meget imponerende beplantninger.

St. Louis katedralen, Pont Alba bygningerne, Presbytere og Calbildo er bare nogle af de historiske bygninger, som French Quarter er kendt for.

Mississippi-floden

New Orleans ligger ved Mississippi-flodens udmunding i Den Mexicanske Golf, og transport af passagerer og gods på Mississippi er stadig en af byens store erhverv.

Som turist kan man hoppe på en af de mange gamle hjuldampere og tage på enten kortere eller længere ekspeditioner ud i Lousianas sumpe. Man kan også nøjes med at krydse Mississippi, og tage over på den sydlige bred, hvor kvarteret Algiers ligger.

Fredag 25/12

Juledag er den dag amerikanerne får deres julegaver og kaldes derfor "Boxing day" Byen var næsten død så der var ikke meget at lave, derfor blev det bare til en rigtig slapper dag.

Lørdag 26/12

Formiddagen brugte vi på en hyggelig gåtur langs med floden.

Til middag tog vi igen på en guidet tur, denne gang til Oak Alley plantagen, som er en sukkerrørs plantage fra 1839. Det blev en spændende tur rundt i den gamle bolig, og ikke mindst den lange egeallé var et syn der var hele turen værd.

Søndag 27/12
Vi startede dagen med at gå ud til de store kirkegårde "De dødes byer"

Turen var længere end vi troede, så efter en times tid derude tog vi en af byens gamle sporvogne tilbage.

Efter middag tog vi på en udflugt kaldet "Hurrica Katrina" Turen gik i bus rundt i områder som alle blev ramt af orkanen i 2005. Vi fik også set nogle af de nye tiltag som der er blevet gjort for at hindre en lignende situation igen, bl.a så vi nogle af de store pumpestationer som er blevet bygget.

Det var en spændende og skræmmende tur, som sluttede af i en af de hårdest ramte områder, hvor hele byer havde været ramt af oversvømmelser på 5 meter. Genopbygningen her var i gang, men det vil tage ufatteligt mange år endnu, inden at alt er tilbage ved det normale, hvis det overhovedet nogensinde sker.

Hurricane Katrina
Hurricane 'Katrina' ramte mandag den 29. august som en af de voldsomste orkaner nogensinde USA's sydstater og kostede over 1.5000 mennesker livet.

'Katrina' oversvømmede New Orleans, og anrettede ekstreme ødelæggelser i Missisippi. Det blev den mest ødelæggende og en af de dødeligste hurricanes, der nogensinde har ramt et land.

Ramt af en kategori-3 orkan
Kystnære områder i Missisippi og Louisiana - inklusiv storbyen New Orleans blev evakueret da 'Katrina' som en frygtindgydende kategori-5 hurricane nærmede sig USA's sydstater.

Hurricane 'Katrina' blev svækket en anelse og tog en lidt østligere bane end forventet, da den kl. 13 gik i land i det sydlige Louisiana med dobbelt orkanstyrke. Dermed gik New Orleans lige netop fri af kategori-3 orkanens øje og den altødelæggende vind, da den passerede lige øst om sydstatsbyen.

Derimod gik det hårdt ud over Missisippis kystområder, hvor huse blev jævnet med jorden af kraftig vind og en op til 9 meter høj flodbølge, der oversvømmede hele kyststrækningen. Mere end 100 mennesker omkom i Missisippi, da 'Katrina' gik i land - flest i kystbyen Biloxi.

Katastrofen i New Orleans
I første omgang slap New Orleans nådigt fra 'Katrinas' altødelæggende vind, men vandet blev fra Den Mexikanske Golf presset ind i Lake Pontchartrain og digerne, der omkranser byen brød sammen.

New Orleans ligger flere meter under havets overflade, og inden for kort tid blev New Orleans oversvømmet af op til 8 meter vand.

Dermed blev der skabt et katastrofescenarie, da der stadig opholdt sig hundredetusinde mennesker i den oversvømmede by. Et sandt drama udspillede sig i byen indtil man efter knap en uge havde fået evakueret de fleste indbyggere.

Mere end 1.500 mennesker omkom i og omkring New Orleans.

Mest ødelæggende nogensinde
'Katrina' kan med anslåede skader for 20-25 milliarder dollars blive den orkan, der har anrettet største materielle skader nogensinde. Dermed kan den overgå 'Andrew', der i 1992 anrettede skader for omkring 25 milliarder dollars.

Her vurderer jeg rejsen som jeg oplevede den.

Jeg bedømmer : Rejsemål, overnatningssted, rejsebureauet og den samlede oplevelse.

Jeg giver karakter på en skala fra 1 til 5.

Rejsemål :

Rejseoplevelse :
Samlet set 4+

Tirsdag 22/12
Efter morgenmaden gik vi ned til World trade center, hvor man skulle kunne komme op på 33 etage og se byen fra oven, men udsigtsplatformen var blevet lukket.

I stedet for tog vi færgen over til bydelen Algiers, turen var gratis og tog 5 minutter. Der var total fred og ro, og der var rigtig sydstats-charme. Vi brugte et par timer på at gå rundt og nyde stemningen.

Algiers
Algiers, der ligger på den modsatte side af Mississippi lige overfor The French Quarter, har altid haft ry for at være en lidt skummelt kvarter. Algiers er da heller ikke sted, man som turist skal ture rundt efter mørkets frembrud.

Men i dagtimerne er der især én god grund til at tage den gratis færge, Canal Street Ferry, over Mississippi. I Algiers ligger Mardi Gras World, der giver en fantastisk introduktion til Mardi Gras.

Da vi kom tilbage over floden fandt vi en cafe, hvor vi nød et par kolde øl i eftermiddagssolen.

Efter aftensmaden var vi på en guidet spøgelsestur rundt i de gamle gader i French Quarter, til nogle af byens mange hjemsøgte steder.

Det blev til en hyggelig aftentur med nogle gode historier, men der var nu ikke mange spøgelser at se.

Torsdag 24/12

Formiddagen brugte vi på at shoppe lidt julegaver til os selv.

Kl. 15.00 tog vi på en udflugt kaldet "Bonfire" Vi kørte i bus ud i Louisiannas sump, vi havde en fantastisk chauffør og guide som fortalte om alt det vi så undervejs.

Første stop var en plantage hvor vi fik noget at spise, skinke, sweet potatoes og meatloaf, det blev også til en rundtur på plantagen.

Derfra gik turen til mississippi-floden, hvor der skulle tændes bål. Der var utroligt meget traffik, da det er populært at se bålene, så på ægte amerikansk vis fik vi følgeskab af en enorm stor politieskorte, som sørgede for at der blev skabt plads til at vi kunne komme frem.

Da vi nåede floden blev de mange bål tændt, et utroligt flot syn med de mange bål langs med floden.

Efter en times tid gik turen hjem igen, efter en spændende og anderledes juleaften.

Tirsdag 29/12

Vi tog en rigtig slapper dag i dag. Vi fik lavet de sidste inkøb og pakket vores kufferter.

Om eftermiddagen tog vi på en sejltur på Mississippi med en hjuldamper. En flot tur op og ned af floden.

Efter aftensmaden gik vi tidligt i seng.

Onsdag 30/12

Vi havde bestilt vækning til kl. 03.00 og en time senere tog vi en taxa til lufthavnen, hvorfra vi skulle flyve til Memphis kl. 06.15

Efter en times flyvning landede vi i Memphis hvor vi skulle være i 6 timer (laaaang tid)

Vi fløj videre til Detroit og via Amsterdam til Billund hvor vi landede 31/12 kl. 10.45, trætte efter den lange tur.

New Orleans er en dejlig og smuk by som har meget at byde på til de besøgende og vi havde en skøn tid der.

Ved brug af siden accepterer du at vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse - Copyright 2009-2017 - jancassoe@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net