Sol.sunweb.dk - generelt banner

På Søren Brigsted´s hjemmeside kan du læse mange andre rejsebeskrivelser fra bl.a

Stavanger

Gran Canaria

Berlin

Madeira

Klik herunder for at se den spændende hjemmeside.

Thailand i 2009 - Søren Brigsted

Dag 1 & 2

Vi er kommet godt til Thailand, men det var som ventet en umanérlig lang tur. Ved ankomsten til Phuket blev vi afhentet i en gylden Toyota Camry med lædersæder, rosentræ og selvfølgelig aircondition og privat chauffør. "Welcome mrs. and mr. Brigsted". Du gode gud hvor var det fornemt. Det hele gik så hurtigt, at jeg kun nåede at ryge 3 hiv på en smøg før vi kørte mod hotellet. Det tog så en time med kørsel blandt 1 million motorcýkler. hestekærrer og andre mærkværdige køretøjer.

Ved ankomsten til vores hotel blev vi mødt af det meste af staben, og fik hængt orchideer rund om vores håndled. På det tidspunkt havde jeg dog nået at få ild i smøgen, og nr. 2 var ved at selvantænde. Så gik turen til vores værelse - Herre Jemini - hvor var/er det flot, og hvilken helt fantastisk udsigt. Forholdene på hotellet lader sig ikke beskrive. Alt er så overvældende, men det nåede vi dog ikke rigtigt at nyde ved ankomsten. Vi var så trætte at man tror det er løgn. Vi fik dog taget os sammen til at frekventere en af de mange restauranter på hotelområdet, og så gik det ellers hjem på altanen, hvor vi kunne nyde en drink. Vi sendte mange venlige tanker til ham der opfandt minibaren. Den blev næsten plyndret på et par timer. Kl. 22 gik vi i køjen og sov som skudte svin i adskillige timer.

I dag har vi så ligget og dasket ved stranden stort set hele dagen, og det i et helt fantastisk vejr. Skyfrit og 33 graders varme. Efter en middagslur gik vi en tur, og herunder kom vi forbi et lokalt tour-bureau. Her købte vi en tur til på mandag, hvilket bliver en elefant-trekking. Vi skal også ha købt en tur til Fantasia World, hvilket er et show og dinner arrangement oppe omkring Phuket. Vi skal bare have fundet en dato til dette arrangement, men vi skal også på en tur med speedbåd til Similan Islands, hvor der bliver mulighed for masser af snorkling. Så er det jo godt at man har investeret i et undervandskamera, svømmefødder og snorkeludstyr. Hvor er det i øvrigt lækket med internetopkobling på værelset, og dette oven i al den anden luksus vi er omringet af.

Dag 4.
I dag sov vi længe, hvilket vil sige vi stod op kl. 0710.  Det var desværre oveskyet, og for ikke at dvæle så længe ved vejret, så har det været stort set oveskyet hele dagen. Efter indtagelse af 1 stk. Gl. Dansk, bevægede vi os ved 8-tiden frem mod dagens første måltid. På grund af vejret gav vi os ualmindelig god tid. Det er nu heller ikke så vanskeligt, når dronningen er en mindre vinterkrig om at spise. Det er ikke for ingenting at hun er dansk - og snart også thailandsk - mester i morgenbuffet for enkeltmand.

Da denne seance var overstået - og trods vejret - valgte vi at indtage en plads i en flugtstol ved stranden. De følgende timer lå vi med hver sin Ipod og håbede at solen ville finde vej gennem skyerne. Da dette ikke skete gik fruen en tur, idet hun mente at der på hotelområdet fandtes nogle butikker hun endnu ikke havde set. Dette viste sig at være rigtigt, idet hun fandt frem til en frisør. Således oplyst gik hun ind og fik "klippet spidser" tror jeg det hedder. Det var billigt sagde hun, og så er alt jo godt.

Omkring middagstid gik vi en tur på området, og jeg tror ikke det var tilfældigt at Lone viste mig ind på et wellness Center - tak for rådet Jeanette - og inden vi havde set os om havde fruen bestilt massage til os begge i dag kl. 1700. Jeg har nu lidt dårlige erfaringer med massage. For nogle år siden i Egypten havde Lone tilmeldt mig en "Full scale body massage", og det lød da også meget spændende. Brochuren virkede samtidig meget lovende, så jeg indvilgede i projektet. Da jeg mødte frem fik jeg dog et mindre chok, idet massøren viste sig at være en stor hanhund af en araber med hår på både bryst og ryg, og et stort snoet overskæg. Han trampede rundt på mig i mere end en time, og siden da har jeg altid sagt noget sådan fra. Min research her på hotellet har dog beroliget mig lidt, idet personalet i wellness-centret alle er kvinder, og ingen af dem er en dag over 23 år.

Dag 5
Vi stod op kl. 0530, og efter indtagelse af 1 stk. Gl. Dansk, gik vi ned for at spise morgenmad. Allerede kl. 0720 blev vi afhentet på hotellet af en minibus, og så gik turen til et eller andet jungleområde. Med på turen var en svensk kvinde, et par italienere og nogle tyskere. Alt i alt et klædeligt selskab.

Vel fremme ved første stop skulle vi se et vandfald. Det var ikke fordi vi skulle gå så langt for at nå frem til faldet, men det var jungle og stien gik næsten lodret op. Da vi så nåede op var der næsten intet vand i vandfaldet, men det var der til gengæld i ansigtet på stort set alle. Lungerne hang ud af halsen, så nu har jeg besluttet at skære mit cigaretforbrug markant ned. (Fra 60 til 40 stk. om dagen)

Næste stop på turen var elefanttrekking. Lone steg behændigt ombord på elefanten, mens onde tunger påstod at den gik lidt ned i knæ da jeg steg på. Turen varede ca. en halv time, og var ganske skøn. Da turen var forbi fortsatte vi til en bøffelfarm. Her skulle vi ride i en kærre efterspændt en kæmpe bøffel. Alle steg ombord i kærren, men da det blev min tur, blev jeg af pladshensyn henvist til ryggen på bøflen. Jeg forsøgte at protestere, men det var nyttesløst. Til stor morskab for de øvrige turister drev vi så af sted. Heldigvis var turen ikke så lang, så jeg kom da over det.

Nu gik turen så til et mangroveområde, hvor vi skulle sejle i kano. Der var tale om en relativ kort tur, men i en helt fantastisk natur. Efter en halv times sejlads stod den på thai-frokost. Der lå en lille død ørredfisk på en tallerken, og en suppe der mest af alt smagte af opvaskevand. Jeg sprang hele måltidet over, og gik ud og drak en øl. Frokosten var det sidste der skulle ske på turen, så da denne var indtaget, og som fruen i øvrigt nød, gik turen hjem til hotellet igen. Alt i alt var det en ualmindelig skøn tur, og så var og er vejret helt fantastisk netop i dag. Vel hjemme tog jeg mig en lur, mens dronningen lagde sig ned ved stranden.

Dag 7
I dag stod jeg op kl. 0530 – kunne ikke sove mere – og så vækkede jeg dronningen kl. 0630. Jeg mente heller ikke at hun kunne sove mere. Dernæst stod den på morgemad, og siden gik turen direkte mod stranden. Vejret var – og er – helt fantastisk, så vi lå som dødfundne indtil kl. 1230. Så var det tid for en middagslur for den gamle, mens fruen besluttede sig for en motionstur. Ren masochisme. Jeg sov dog kun en halv times tid, idet personalet havde besluttet sig for at slå græs uden for vores værelse netop i dag.

I morgen kl. 0600 bliver vi afhentet på hotellet, idet vi har bestilt en 12-timers tur til noget der Similan Islands.

Dag 8

Jeg stod op kl. 0415, og da vækkeuret var indstillet til at ringe kl. 0500 gav det ingen mening at gå i seng igen. Vi skulle som tidligere nævnt på tur til Similan Islands, og ville blive afhentet på hotellet kl. 0600. Næsten på slaget blev vi afhentet af en minibus, og efter et par opsamlingsstop, gik turen den lange vej op mod Khao Lak.

Det tog 2 timer før vi nåede udskibningshavnen, og i guder hvor var der mange mennesker, og hvor det hele virkede kaotisk. Efter diverse instruktioner blev vi (omkring 25 mennesker) presset sammen i en speedbåd. For fulde skruer gik det herefter mod den første af øerne på Similan Islands. Det tog en time og 20 minutter at nå frem, men så var det også som om at man mødte paradiset på jord. Vi var ved og omkring øen i ca. 3 timer, og der var mulighed for snorkling eller bare nyde livet på denne ”Bounty-ø” På grund af motorstøj havde det under den lange sejlads været stort set umuligt at kommunikere, men det lykkedes os alligevel at opnå et ualmindeligt godt bekendtskab med 2 unge svenske piger fra Stockholm. (Anna og Jennie)

Efter at have spist frokost på øen, fortsatte vi med speedbåden hen til et nyt sted at snorkle. Vi havde nu fordelt arbejdsopgaverne lidt. Anna og Jennie tog foto med mit kamera under vandet, og jeg tog foto af dem med deres kamera fra båden. For at de optagne foto i sidste ende skulle kunne blive fordelt mellem os, aftalte vi at udveksle billederne vi e-mail når vi vendte til bage til Skandinavien. Jeg vil ikke undladt at fortælle, at vi så store havskildpadder svømme rundt lige under os. Også dette fik dog en ende, og vi fortsatte til endnu flere af de smukke øer.

Den sidste ø  vi besøgte – kaldet Donald Duck Island”, var den sidste ø på turen. Navnet har den grundet en klippeformation der til forveksling ligner Donald Duck. Den var som de andre øer gude-smuk, så vi bare nød at have været vidne til et sådan sceneri. Kl. 1510 sejlede vi tilbage mod hovedlandet, hvortil vi nåede kl. ca. 1630. Uha hvor var vi trætte, og havde kun en ubændig trang til at komme hjem og slappe af. Desværre skulle vi ikke dele bus med Anna og Jennie, så vi måtte i al hast udveksle e-mail adresser m.v. Da alle havde forladt havnen viste det sig at vores bus var en halv time forsinket, så vi havde bare at vente. Tiden gik imidlertid, og først kl. 1730 kom vi af sted. (12 mennesker i en minibus).

Det tog os næsten 3 timer at komme hjem, idet vi først måtte sætte, gæster af i Patong Beach, Karon Beach og Kata Beach. Vi var trætte som bare pokker, og nåede kun ganske kort at besvare nogle af de indløbne sms. Så gik turen direkte i seng. En helt vidunderlig naturoplevelse var forbi.

Dette er et uddrag af den spændende rejsebeskrivelse fra Phuket i Thailand.

Du kan læse resten på Søren Brigsted´s egen hjemmeside.

Dag 3
Jeg vågnede kl. 01.00 ved at det både lynede og tordnede i det fjerne, og forventede således regn. Jeg stod op for at nyde synet, men der kom ingen regn, og kun lynene fortsatte i det fjerne. Det gjorde de så til gengæld hele natten. Dronningen lå imidlertid som ramt af lynet i sengen, og var godt og grundigt viklet ind i sengetøjet. Hun lignede mest at alt en tamkanin, hvor kun næsen periodisk stak frem. Efter at have siddet på altanen i en halv times tid gik jeg i seng igen, og vågnede kl. 0630.

Det var ved at blive lyst, så jeg valgte at blive op og nyde morgenstunden. Fruen lå stadig og lignede den døde i "Ordet". Jeg havde en forventning om at hun snart ville stå op, men først kl. 0745 da jeg krattede hende lidt på maveskindet, kom der lidt liv. På det tidspunkt mente jeg at det absolut måtte være tid for morgenkaffe. På det tidspunkt var det gråvejr, og det fortsatte faktisk resten af formiddagen. Dette til trods - og efter indtagelse af morgenmad - gik vi til stranden. Efter et par timer uden at solen rigtigt var kommet frem, begyndte det at dryppe lidt fra himlen. Vi vendte tilbage til værelset og lavede os en kop kaffe.

Derefter - og for ikke at gå i stå - tog vi en taxa til Kata Beach. Det ligger kun ca. 1 kilometer væk, men man skal passere noget der minder om Kilimanjaro for at nå frem. I Kata Beach købte jeg lidt elektronisk udstyr, så jeg nu er i stand til at sætte foto ind på denne side. Lone købte en hat, som jeg tror lukker alt lys ude. Efter en gåtur i byen tog vi en taxa tilbage til vores lækre hotel. Her lykkedes det for fruen at lokke undertegnede ind på en lille beværtning for at få en øl. Jeg strittede voldsom imod, men hun fik som vanligt sin vilje. På dette tidspunkt var kl. ca. 1230, og solen skinnede nu fra en skyfri himmel. Jeg valgte herefter at installere mit nyindkøbte elektroniske udstyr, mens fruen drev til stranden.

I skrivende stund er hun netop vendt tilbage, og det varer ikke længe inden vi går ud for at købe lidt ind. Smør og magarine skal man jo ha i huset. Jeg forventer at vi afslutter dagen på en italiensk restaurant, og inden sengetid får os et glas mælk eller 2.

Dag 6
Dagen i dag har siden i går været erklæret for dagen hvor der ikke skulle ske et klap. Bare slappe af og dase ved pool og strand. Det var et godt valg, for det har været – og er – et pragtfuldt vejr. Efter morgenmaden gik vi således ned og lagde os på hver sin drømmeseng, og med hver sin Ipod presset langt ind i ørene. Efter nogle timer, og efter flere ture i henholdsvis pool og hav, besluttede vi os for at frekventere en strandbar. Den lå ca. 10 meter fra vores stole.

Vi havde dog kun siddet der i ganske kort tid før vi blev angrebet af en strandsælger. Det var en sød en af slagsen, men ikke noget jeg på nogen måde går op i. Lone begyndte dog at prøve nogle kjoler, mens jeg bare nød min pilsner. Flere gange sagde hun: Jeg aner ikke hvad de koster, men du må hjælpe mig med at få prisen ned. Hun hader at prutte. Dronningen prøvede adskillige kjoler, og hver gang blev jeg selvfølgelig involveret. Hvordan sidder den? Kan du li´ den? osv. Det er på dette tidspunkt at man skal passe på. Endelig ikke virke ligegyldig, men derimod forsøge at være meget tilstedeværende og stærkt interesseret i produktet.

Jeg har opdaget at der faktisk ikke skal så meget til for at opnå et minimum af anerkendelse i den henseende. ”Drej dig lige rundt”, og mens hun snurrer 360 grader, kan man jo lige nå at få en slurk af sin øl. Er man ekstra smart opfordrer man til en rundtur mere, og godkender så det nydelige tekstil. Nå, men for at gøre en lang historie kort. Fruen købte 3 kjoler som hun faktisk havde manglet hele livet. De kostede samlet 1650 bath, og så blev jeg for alvor kastet ind i kampen. Jeg fortalte om mine mange ikke betalte terminer hjemme i Danmark, og at jeg som lønnet af økonomistyrelsen i Danmark, faktisk var en meget fattig mand. Prisen endte på 1200 bath, og jeg tror alle var glade.

Dag 9
Igen i dag stod jeg tidligt op, hvilket i dette tilfælde vil sige kl. 0530. Der var egentlig ingen grund til at stå så tidligt op, men der var for så vidt heller ingen grund til at blive liggende. Da vi var gået til køjs i går uden aftensmad, var der dog et voldsomt incitament til hurtigst muligt at få noget morgenmad. Fruen lå dog stadig i sengen, og lignede ikke en der var klar til at tage fat på dagens gøremål. Med frygt for liv og helbred vækkede jeg dog hende kl. 0615, og efter en Gl. Dansk på altanen strøg vi direkte mod morgenbordet. Jeg tror at jeg drak flere liter juice, inden jeg satte mig til rette med et stort udvalg af bordets glæder.

Alt får som bekendt en ende, og det gjorde dette morgenbord da også. Vejret var helt fantastisk, så det varede ikke længe inden vi lå nede ved stranden. Faktisk præcis kl. 0800. Vi dasede og dasede og lavede ikke et klap. I skrivende stund skal vi til at ha kaffe på altanen, og så skal vi til skrædderen for at prøve det bestilte tøj. Vi skal også have bestilt tid til massage i morgen, og vi skal ha´ bestilt en tur til Fantasea Dinner Show. Jo der er nok at se til.

Allerede nu ved vi, at vi i aften på restauration ”La Scala” skal fotograferes til deres gæstebog, og at de så også forventer at vi skriver i den. Vi arbejder på indlægget, men må nok have lidt sproglig hjælp fra eksperter. (Thomas eller Wickie). Det skulle angiveligt være lidt eksklusivt at komme i den bog, og kun for special guests. Vi er dog ikke mere specielle end at vi har spist der hver dag, og jævnligt kommer med musikforslag til pianisten.

Ved brug af siden accepterer du at vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse - Copyright 2009-2018 - jancassoe@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net