dtf_all-inclusive_dk  300 x 250

Malta 2011

I anledningen af vores fælles 90 års fødselsdag, havde vi inviteret noget familie med på en ferie til Malta.

Så denne gang var rejseselskabet noget større end det plejer at være og bestod af :

Carl Emil & Inga
Dennis & Birgitte
Rene & Jeanette
Daniel & mig selv

Fredag 22/4
Vi spiste morgenmad ca. kl 8.30 og i modsætning til aftensmaden så var morgenmåltidet rigtig godt. Efter morgenmaden gik vi ned på gaden og tog bussen til byen Mdina. Her brugte vi det meste af dagen på at gå rundt i den gamle middelalder by. Det blev til nogle rigtig hyggelige timer. Senere på dagen vendte vi tilbage til Bugibba hvor vi gik ned på stranden og fik is/øl alt efter hvad vi lige havde lyst til.

Tilbage på hotellet blev vi enige om at vi skulle en tur i poolen, så vi trak i badetøjet og fandt hotellets indendørs pool. Der gik dog ikke længe inden at vi blev træt af den og fik hidset hinanden op til en tur i den udendørs af slagsen. Som sagt så gjort, Rene, Dennis, Birgitte og mig selv hoppede en tur i det iskolde vand, Hold op hvor var det koldt.

Om aftenen gik vi ned til stranden og fandt en dejlig restaurant hvor vi fik noget godt at spise. Det blev også til et par godnat drinks i baren på hotellet inden at vi gik i seng efter en rigtig hyggelig dag.

Søndag 24/4
I dag tog vi bussen ned til færgen som sejler til naboøen Gozo. Efter lidt forsinkelser pga mange mennesker anløb vi havnen i Mgarr ved middagstid og tog så en bus videre ind til øens hovedby Victoria. Her fik vi set lidt nærmere på et lille marked og det blev også til en tur op i byens gamle ridderborg, hvor vi fik sat både de to gamle og Dennis i gabestokken.

Der var efterhånden også blevet et stort hul i maven så vi fandt en restaurant der så lovende ud, det viste sig dog at være et dårligt valg, for hullet i maven blev bare større og større imens at vi troligt sad i 1 1/2 time og ventede på det bestilte mad. De fik ihvertfald ingen drikkepenge.

Kl. 16.00 tog vi den total overfyldte bus tilbage til færgen og efter den korte sejltur og endnu en bustur var vi tilbage på hotellet ved 18 tiden efter endnu en oplevelsesrig dag.

Torsdag 21/4
Vi startede dagen da vækkeuret ringede kl 02.00 og en time senere var vi allesammen på vej til Billund. Turen til Malta gik fint og vi var fremme lige omkring middag. I lufthavnen fandt vi den bus som vi på forhånd havde bestilt til at køre os til hotellet.

Efter en lille halv time var vi fremme ved hotel Canifor, som så rigtig fint ud, men da vi skulle have vores værelser viste det sig at hotellet var overbooket og vi skulle flyttes til et andet sted.

Vi blev derfor kørt til hotel Topaz som ligesom Canifor havde 4 stjerner og som kompensation for flytningen fik vi halvpension med i prisen.

Det 4 stjernede hotel burde i virkeligheden nok kun have haft 1 eller 2 stjerner, det var simpelthen under alt kritik og selv om at vi efterhånden har været på rigtig mange hoteller rundt omkring i verden, så er hotel Topaz alligevel det værste sted vi nogensinde har boet.

Efter at vi havde fået vores værelser gik vi ud og fandt et sted at spise middagsmad og det blev også til en lille travetur rundt i byen. Aftensmaden spiste vi på hotellet, det vil sige den smule mad vi kunne få ned. Magen til dårlig mad skal man godt nok lede længe efter, så det blev hurtigt besluttet at det var sidste gang at vi benyttede os af halvpensionen på hotellet.

Lørdag 23/4
Vi startede igen i dag med morgenmad kl 8.30 og derefter tog vi med bussen ind til hovedstaden Valletta. Her blev det til nogle dejlige timer med sieghtseeing og shopping. Valletta er en del kuperet så det var lidt hårdt ved benene for de fleste, med de mange stejle gader og trapper.

Midt på eftermiddagen kørte vi tilbage til Bugibba igen, hvor vi fik is og kaffe nede ved stranden, inden at vi gik tilbage til hotellet for at slappe lidt af inden aftensmaden. Vi fandt et godt sted at spise, igen var det nede ved stranden. Der blev bestilt lidt forskelligt bl.a fik Daniel muslinger & blæksprutte og jeg fik den Maltetiske nationalret kanin, som var stegt i vin & hvidløg, Mums det var godt.

Mandag 25/4
Så var det blevet tid til at rejse hjem efter nogle dejlige dage på Malta. Så efter morgenmaden kom bussen og hentede os og kørte til lufthavnen.

Vi landede i Billund kl. 18.20 efter en fin flyvetur med mellemlanding i Frankfurt.

Tak for en god tur.

Her vurderer jeg rejsen som jeg oplevede den.

Jeg bedømmer : Rejsemål, overnatningssted, rejsebureauet og den samlede oplevelse.

Jeg giver karakter på en skala fra 1 til 5.

Rejsemål :

Rejseoplevelse :
Samlet set 4

Malta

På Malta bliver du mødt af tropisk klima og fine sandstrande rammet ind af det azurblå middelhav.

De karakteristiske små, blå fiskerbåde vugger dovent i fortøjningerne. På Malta er der en ganske særlig stemning. Livet leves i et behageligt tempo, hvilket du hurtigt vænner dig til.

Det er nemt og billigt at komme omkring med Maltas gule busser som kører overalt.
Alle taler engelsk, hvilket gør det nemt at gøre sig forståelig. Malta nærmest tigger om at blive udforsket.

Templer, grotter, katedraler og fæstninger fra middelalderen er blot lidt af det du kan se.

Du kan også vandre gennem de smukke og romantiske byer som Valletta & M’dina.

Mdina
Det siges at Mdina, der ligger omtrent midt på Malta, er verdens mindste, mest kompakte og bedst bevarede middelalderby. Byen, der er 3000 år gammel, er placeret på et 213 meter højt plateau, hvilket giver en fantastisk udsigt over Malta.

Mdina, der engang var Maltas politiske centrum, er præget af smalle brostensgader og smukke bygninger i romansk og barok stil. Byen, der også kaldes Den Stille By, har kun 400 indbyggere og var i middelalderen tiltænkt landets fineste og rigeste adelsfamilier.

Valletta
Hovedstaden Valletta blev bygget efter den berømte tyrkiske belejring i 1565 af den franske stormester Jean de la Valette. I en vid bue omslutter den Maltas historiske Grand Harbour, Europas bedst bevarede naturhavn.

I Valletta, som også kaldes Paladsets by, findes Maltas omfangsrige arv indenfor arkæologi, historie, arkitektur, kunst og kultur. Slentrer man rundt i Valletta, vil man opleve en by, der summer af liv og atmosfære.

Gozo
Ifølge myten er Gozo den ø, hvor nymfen Calypso holdt Odysseus fanget som kærlighedsslave i syv lange år. Og der er i sandhed noget mytisk over Gozo, der er den anden største ø i den maltesiske øgruppe.

Med sine smukke landskaber, dybe dale, idylliske bjerglandsbyer og gamle templer er Gozo den mindst spolerede del af de maltesiske øer. Livet går lidt langsommere på øen , hvor man bør søge hen, hvis man har brug for fred og ro.

Ved brug af siden accepterer du at vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse - Copyright 2009-2017 - jancassoe@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net