Kroatien 2012

Påsken 2012 skulle holdes i Kroatien sammen med mine forældre, som nu har fået smag på at opleve mere af verden. Vi boede i Dubrovniks gamle bydel i 2 lejligheder.

Lejlighedshotellet Pavisa har 5 værelser og har en fantastisk beliggenhed lige midt i centrum af den gamle bydel og med alle de store seværdigheder lige uden for døren.

Lejlighederne var udstyrede med køkken og badeværelse med brusekabine.

Dag 2. 6/4
Da vi gik ned af de 87 trappetrin til hovedgaden, for at finde et sted at spise morgenmad, regnede det. Vi valgte derfor et sted hvor vi kunne sidde indendørs og spise. Ifølge vejrudsigten skulle det holde op med at regne i løbet af formiddagen, men da vi var klar til at begynde på dagens strabadser silede regnen stadig stille og roligt ned.

Det skulle dog ikke ødelægge noget, så vi fandt en butik hvor vi kunne købe en paraply og så begav vi os afsted på den 2 kilometer lange tur rundt på bymuren. Det blev til 2 kilometer hvor det hele tiden gik op og ned af en masse trapper, og udsigten var imponerende hele tiden, så inklusiv den indlagte middagsmad, tog turen det meste af dagen. Heldigvis havde vi tørvejr størstedelen af tiden.

Sidst på eftermiddagen sluttede vi turen af med en dejlig kold øl nede ved den lille havn som der er i Dubrovniks gamle bydel. Om aftenen gik vi ud og spise, vi fandt en lille restaurant som serverede de mest fantastiske pebersteak. Det blev til endnu et vellykket måltid mad på denne lille rejse.

Dag 1. 5/4
Vi fik lavet vores check-in i Billund kl.04.15 og så var det tid til at få noget morgenmad. Omkring halv syv sad vi i flyet på vej mod Frankfurt, hvor vi havde ca. 2 1/2 times ventetid inden at vi fløj videre til Dubrovnik i Kroatien. Ved ankomsten til Dubrovnik skulle vi lige igennem tolden, hvilket gik rimelig hurtigt, inden at vi gik ud for at finde vores forudbestilte chauffør, som skulle køre os de sidste 20 kilometer ind til centrum.

Da vi ankom til Dubrovnik´s gamle bydel stod Pedo (ejeren af lejlighedskomplekset hvor vi skulle bo) klar til at modtage os og følge os den sidste korte vej ind til lejlighederne, bag den tykke bymur. Han gav os en rigtig god forklaring på alt hvad der var værd at vide om seværdigheder og oplevelser i og omkring Dubrovnik.

Da vi havde fundet os tilrette, tog vi traveskoene på og gik ud for at få lidt at spise, inden at den gamle og meget smukke bydel skulle udforskes nærmere. Det blev til en temmelig hård eftermiddag. At Dubrovnik har et bakket terræn vidste jeg godt, men at det var så kuperet og med så mange trapper overalt hvor man kom, det vidste jeg ikke. Det var derfor nogle meget trætte ben, vi alle havde med os hjem sidst på eftermiddagen.

Om aftenen gik vi atter en tur ud i byen for at finde et sted at spise vores aftensmad, og efter et stykke tid fandt vi en restaurant, som vi alle var enige om at prøve. De havde et tilbud med 4 retter mad for 139 Kuna. Det viste sig at være et godt valg, da maden både var rigelig og veltillavet. Efter aftensmaden blev det til en hurtig kop kaffe sammen, inden at vi alle 4 sagde godnat, godt trætte efter en lang men dejlig dag.
Dubrovnik
Dag 3. 7/4
Vi havde besluttet os for at tage en tur med kabelbanen i dag, men da skyerne hang tungt ind over bjergene, blev det ikke til noget. Vi gik derfor ned til den gamle havn, for at få en båd over til øen Lokrum, men da det var lidt blæsende, så sejlede de ikke, og det blev heller ikke til noget.

I stedet for tog vi med en bybus ind til Dubrovniks nye bydel, hvor vi gik en lang tur rundt ved havnen, med krydstogtskibe, lystbåde og kæmpe store yachter. Ved middagstid gik vi ind på en restaurant, hvor vi siddende oppe på tagterrassen med udsigt over havnen, spiste de lækreste pizzaer. Herefter kørte vi tilbage med bussen, og fik os en omgang kroatisk is inden at vi senere på aftenen igen skulle ud og spise aftensmad.
Dag 4. 8/4
I dag var det rigtig fint vejr, så da vi havde spist vores morgenmad gik vi hen og tog kabelbanen op på toppen af bjerget. Herfra var der en fantastisk panorama udsigt over Dubrovnik´s nye og gamle bydel samt øen Lokrum og hele kystlinien. Vi brugte et par timer på at nyde synet og fik taget et hav af billeder, inden at vi igen kørte ned for at få noget at spise. Efter frokostpausen gik vi en dejlig tur rundt i området lige uden for bymuren, og ja så måtte vi da også lige have endnu en af de fantastiske is :)

Om aftenen fandt vi en rigtig lokal restaurant hvor der blev serveret autentisk kroatisk mad, endnu et godt måltid. De forstår nu at lave god mad de Kroater.
Dag 5. 9/4
Nu var det så blevet tid til atter, at vende snuden hjemad mod det kolde Danmark, hvor vi landede kl. 14.00 efter en rigtig dejlig påskeferie i Dubrovnik.

Her vurderer jeg rejsen som jeg oplevede den.

Jeg bedømmer : Rejsemål, overnatningssted, rejsebureauet og den samlede oplevelse.

Jeg giver karakter på en skala fra 1 til 5.

Rejsemål :

Rejseoplevelse :
Samlet set 4+

Om byen Dubrovnik
Dubrovnik er en gammel by ved Adriaterhavet i det sydlige Kroatien. Det er et af de mest fremtrædende turistområder i Middelhavet, en havneby og centrum af Dubrovnik-Neretva County. Dens befolkning er omkring 60.000. Dubrovnik kendes også under navnet "Adriaterhavets perle" og er opført som en UNESCO World Heritage Site siden 1979.

Byen Dubrovnik blev bygget på søhandel. I middelalderen var det den eneste by-stat i Adriaterhavet til rivaliserende Venedig. Støttet af sin rigdom og dygtige diplomati, har byen opnået en bemærkelsesværdig grad af udvikling i det 15. og 16. århundrede.

I dag er Dubrovnik den stolteste fjer i Kroatiens turist pragt, en elite destination og en af de smukkeste byer i Middelhavet. Den nu afdøde pave Johannes Paul II var en fan af Dubrovnik og blev endda gjort en æresborger. Ud af de 23 bedste luksushoteller i Kroatien i 2010, var 13 placeret i Dubrovnik.

Dubrovnik´s bymur
Gå en tur på murene omkring den gamle bydel, fantastisk udsigt. Det anbefales stærkt at besøge murene i de tidlige morgentimer eller de sene eftermiddags timer i midten af sommermånederne, da det kan blive varmt.

Dubrovnik er omgivet af en bymur, som er 2 km lang og for hvilket den er berømt over hele verden. Gennem historien har bymuren ydet beskyttelse mod fjenden. Der er 3 indgange til bymuren: på Stradun ved Pile gate, ved Fort Saint Johns og ved havnen.

Inden for bymurene, vil du se Fort Minceta og Fort St. Johns på den syd-østlige side. Også inden for bymurene er Fort Lawrence på Pile og Fort Revelin på Ploce.

Dubrovnik cable car
Dubrovnik Cable Car (Den nemmeste måde at komme til svævebanen er fra den gamle bydel i Dubrovnik. På den nordlige side af byen er der Buza Street, som fører dig mod udgangen gennem byens mure. Derfra skal du mod brandstationen. Efter få øjeblikke vil du se svævebanestationen på din højre side). Den oprindelige svævebane blev bombet under krigen og lukkede i 1991. Den blev genåbnet for offentligheden for første gang den 10. juli 2010. Udsigten over Den Gamle By vil konkurrere med den der findes på alle postkort. Der er en lille butik på toppen og Restaurant Panorama med nye udendørs terrasser. Prisen for en tur/retur billet er 87 Kuna.
Ved brug af siden accepterer du at vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse - Copyright 2009-2017 - jancassoe@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net