dtf_all-inclusive_dk  300 x 250

USA Syd 2014

Så er det blevet tid til at udforske lidt mere af det fantastiske rejseland USA. Denne gang bliver det en kør-selv ferie i den sydlige del af landet.

Ligesom sidste gang er det en rute som jeg selv har sat sammen. Ruten er sammensat efter at det er de store naturoplevelser det skal være omdrejningspunktet. Storbyerne er også denne gang helt udeladt, da de efter min mening, kun er irritationsmomenter på grund af den tætte trafik. Storbyer hører en storbyferie til og ikke en hyggelig kør-selv ferie.

Rundrejsen bringer os gennem 13 af de amerikanske stater, som er : Florida, Georgia, Kentucky, North Carolina, Tennessee, Missouri, Arkansas, Oklahoma, New Mexico, Texas, Louisiana, Mississippi & Alabama.

Ruten er 7.500 km lang og tager 90 timer at køre. Hvilket giver et gennemsnit på 340 km & 4 timers kørsel om dagen.
Dag 3. Torsdag
Vi vågnede tidligt og efter morgenmaden, gik turen mod Atlanta. Dagens rute var blevet ændret fordi vi skulle afhente den manglende bagage i lufthavnen i Atlanta. Det gjorde at køreturen denne dag blev meget lang, så der var ikke andet at gøre end at køre hele dagen på de amerikanske motorveje for at kunne nå at komme frem til næste hotel. Motorveje er ellers total udelukket på vores ferie, da jeg absolut ikke finder det spor afslappende, at køre på en 16 sporet motorvej, tæt pakket med biler i en amerikansk storby.

Det gik nu fint nok, forholdene taget i betragtning, tæt trafik og regnen der stod ned i stænger hele dagen. Så 11 timer efter at vi forlod motellet i Darien, ankom vi godt møre til Dillard, som er beliggende lige syd for Smokey Mountains.

Dag 4. Fredag
Efter gårsdagens noget trælse oplevelser, stod dagen i dag på ren nydelse i form af store natur oplevelser i Smoky Mountain Nationalpark og de store statsskove der ligger rundt om parken.

Vi startede morgenen med at handle lidt mad til turen, da der ikke var morgenmad på motellet i vinterhalvåret, fandt vi en p-plads i nærheden og spiste, imens at regnen som hang over os hele dagen i går, endnu silede ned. Vi var dog ikke andet end lige kørt videre, før end det stoppede og vejret klarede fint op til en fantastisk solskinsdag med temperaturer på omkring 20 grader. De næste 8 timer brugte vi på at køre vejene tynde i den smukke natur og var ude af bilen hver gang der var en chance for at nyde udsigten ud over området. Sidst på eftermiddagen ankom vi til dagens stop, som var Scottish inn i Athens, beliggende i staten Tennessee,
Dag 7. Mandag
Allerede fra vi stod op skinnede solen fra en skyfri himmel, og i løbet af dagen krøb temperaturen op på dejlige 26 graders varme. Vi forlod motellet lidt over 8 og da der ikke var noget morgenmad at få, kørte vi til en nærtliggende General Dollar butik, hvor vi fik købt lidt forsyninger, som vi spiste på en rasteplads.

Herefter gik turen tilbage ind i staten Missouri, hvor vi omkring kl. 11 ankom til Dogwood Canyon Nature Park. Det var et rigtigt lækkert sted, beliggende i en Canyon (kløft) med stejle skrænter på begge sider. Nede i bunden snoede en lille å sig igennem det skovklædte landskab, og der var anlagt en vandresti. Vi fik betalt entre, pakket en rygsæk med drikkevarer og et par sandwich. Så begav vi os ellers afsted på den 6 km. Lange tur. Ved stiens ende spiste vi maden, inden vi vendte om og gik tilbage. Hele turen tog ca. 4 timer.

Efter den dejlige tur, kørte vi videre til motellet hvor vi skulle sove. Days inn i Vinita i Oklahoma, beliggende på den berømte rute 66.

Dag 8. Tirsdag
Denne dag gik turen igennem staten Oklahoma, da der ikke var morgenmad på motellet, kørte vi til en nærtliggende cafe og spiste. Herfra gik turen vestover igennem fladt og ret kedeligt landbrugslandskab.

Dagen bød på besøg i 3 stats parker. Den første var Osage Hills, som var en meget lille park. Her gik vi et par korte ture, ved søen & ned til en flod. Den næste park var Great Salt Plains, som navnet antyder, regnede vi med at vi kunne komme til at se den store salt slette, der er i området, men nej, vi kørte overalt man kunne og det eneste vi fandt var en sø. Ret stor skuffelse. Vi forlod parken og efter lidt kørsel, fandt vi en vej som førte frem til salt sletten, så vi fik da set den.

Dagens sidste park var Gloss Mountains. Efter at have kørt i total fladt landskab hele dagen, dukkede der nogle små bjerge/klipper op i det fjerne, Da vi kom derhen, fandt vi ud af at der var en lille stats park, og kørte ind i den. Der var nu ikke meget at foretage sig, men der var en vandre sti op til toppen af et af bjergene. Det var lidt anstrengende at komme op, men bestemt besværet værd at stå på toppen, og få et lidt andet syn på det landskab, som vi havde kørt igennem hele dagen. Dagen sluttede på Wayfarer inn i byen Woodward, et rigtigt dejligt motel.
Dag 11. Fredag
Dagen startede med et solidt morgenmåltid bestående af æg, bacon & pandekager. Herefter tjekkede vi ud fra motellet og begyndte at køre sydover igennem staten New Mexico. De første ca. 200 km kørte vi rundt i New Mexico's del af Rocky Mountains. Det var en fantastisk smuk tur, som blandt andet førte os igennem Cimarron Canyon State Park.

Det var rigtig bjergkørsel med små snoede veje. Ved middagstid stoppede vi og spiste den medbragte mad. Mens vi sad der og slappede af, faldt temperaturen pludselig rigtig meget, og det begyndte at sne. Da maden var pakket væk kørte vi videre gennem bjergene, alt imens at sneen væltede ned. Det var til tider så voldsomt, at det mest af alt mindede om en ægte snestorm, og farten var mange gange ikke mere end 35 km i timen, da det næsten var umuligt at se mere end et par meter frem på vejen.

Et par timer senere lagde vi de sidste bjerge bag os, og vejret klarede fint op imens at vi nu kørte rundt i ørkenlignende landskab. Sidst på eftermiddagen ankom vi til byen Santa Rosa, hvor vi skulle overnatte på Americas best value inn.
Dag 14. Mandag
Efter en hurtig omgang morgenmad kørte vi mod dagens attraktion, som var Big Bend National Park. Det var en pæn lang tur og der gik da også 10 timer inden at vi igen var tilbage på motellet i Fort Stockton. Trods de mange timer i bilen, havde vi en rigtig dejlig dag, og Big Bend bød på nogle flotte oplevelser.

Det blev til et par fine vandreture i løbet af dagen og så var vi selvfølgelig også en tur helt nede ved floden Rio Grande, som ikke bare er parkens store højdepunkt, men den udgør også grænsen til Mexico. Rio Grande var dog ikke så stor, den var nærmest skrumpet ind til at være på størrelse med en gennemsnitlig dansk å, på grund af stor mangel på regn i de områder, som føder floden med vand. Den lave vandstand betød, at vi kunne gå langt ud på det der normalt ville være flodbund, og derfor var vi ikke mere end ca. 3 meter fra at være i Mexico.
Dag 17. Torsdag
Endnu en dag på vejene i Texas, men nu var vi heldigvis kommet ud af ørken & prærie delen af staten, og ind i den østlige del med de store skovområder. Ved middagstid var vi fremme ved Davy Crockett National Skov, her fandt vi et skønt sted Ratcliff Lake, hvor vi spiste lidt mad.

Skoven har været hårdt ramt af naturens kræfter de sidste 3 år, først af Orkanen Ike, derefter af tornadoer og her til sidst af tørke. Derfor var store dele af skoven lukket for offentligheden, mens oprydningsarbejdet stod på. Det skulle nu ikke stoppe os fra at gå en tur i de dejlige omgivelser, nu da vi endelig havde fundet noget natur i Texas, som vi kunne lide. Derfor forcerede vi stille og roligt afspærringerne, og gik lidt rundt om søen. En rigtig dejlig tur, hvor vi bl.a. fik set en masse skildpadder, som lå og solede sig.

Dag 18. Fredag
I dag vågnede vi op til tæt tåge, og det var ikke blevet spor bedre da vi forlod motellet. Det var ikke specielt fedt det første stykke af vejen. Vi kørte på en mindre highway med mange sving og bakker, fartgrænsen var latterlige 120 km/t, som alle jo selvfølgelig skulle køre og uden lys på bilerne. Efter min mening fuldstændig blæst, når man ikke kunne se ret mange meter frem pga tåge.

Efter en lille times kørsel krydsede vi statsgrænsen ind i Louisiana og tågen blev skiftet ud med dejligt solskin. Bortset fra morgenens tåge, blev det en fantastisk dag på de amerikanske veje. Vi stoppede en del gange undervejs i skove & parker, hvor vi fik rørt benene lidt, i de grønne omgivelser.

Midt på eftermiddagen lagde vi Louisiana bag os, og kørte ind i Mississippi. Her var landskabet det samme, fyldt med store skove og smukke søer. Vi sluttede dagen på Americas best inn motel, efter at vi da lige var kørt ind på Americas best value inn. Her fandt vi dog ikke et værelse, men kun en grinende receptionist, som sendte os videre til det rigtige motel længere henne af vejen.

Budget for turen.

2 Flybilletter Malta/Orlando t/r   8.200,-
Budget billeje i 3 uger               2.800,-
Lommepenge                           9.000,-
Benzin                                     4.000,-
21 overnatninger på moteller     6.000,-

Ialt for 2 personer                   30.000,-

Dag 1. Tirsdag
Malta er ganske vidst ikke ret stor, men det tager lang tid at komme rundt med offentlig transport. Derfor skulle vi tidlig op, for at komme med bussen ud til lufthavnen. Vi skulle med Air Malta til London, hvor der var et flyskifte, inden at turen gik over atlanten til Orlando. Vel ankommet til USA, kom vi efter en hel del mærkværdige spørgsmål igennem immigrationen. På den anden side stod vi så tålmodigt ved bagage båndet og ventede, i hvad der føltes som en evighed, på at vores kufferter skulle dukke op, men forgæves. Vi fik fat i noget personale som kunne fortælle os, at de desværre ikke var kommet med flyet, men var strandet i London.

Dette betød at vi nu brugte over 1 ½ time på at komme fra den ene ende af lufthavnen til den anden, for at få anmeldt den manglende bagage. Vi fik afleveret tlf nr. og adresser på de forskellige moteller, som vi skulle benytte de kommende dage. Så vi kunne blive kontaktet og lokaliseret, når kufferterne var blevet fundet. Derefter gik turen til Budget biludlejning, hvor vi fik vores lejebil udleveret og kom af sted mod motellet i Kissimmee, hvor vi skulle tilbringe den første nat.

Dag 2. Onsdag
Efter en god og tiltrængt nattesøvn, fik vi en omgang af den ret så kedelige Amerikanske motel morgenmad, og så var vi klar til at komme af sted på dagens køretur, som gik til Darien i Georgia.

Undervejs fik vi lavet et par indkøbs stop, der blev blandt andet købt en køletaske til de daglige madpakker og drikkevarer. Det var også nødvendigt med nogle andre fornødenheder pga den manglende bagage. I løbet af dagen fik vi lagt en del miles bag os, ved middagstid fandt vi et lækkert sted ved en sø, hvor vi sad og spiste vores mad. Lige da vi var klar til at komme videre, ringede de fra lufthavnen, og fortalte os at bagegen nu var fundet og var på vej til USA. Efter en lille snak frem og tilbage, blev vi enige om at det nærmeste sted for os at hente bagagen ville være i Atlanta. Så den ville blive sendt med fly dertil, så den var klar til afhentning dagen efter.

Dagen sluttede på Days inn i Darien, et rigtigt fint og hyggeligt motel. Efter at vi havde fået vores værelse, gik vi over på den anden side af vejen til en Vendy's restaurant, hvor vi fik ægte Amerikansk aftensmad. Burger, pomfrites og cola.
Dag 5. Lørdag
Det var godt nok dejligt lunt i går, og blev det også i løbet af dagen i dag, men da vi stod op var det til frostvejr og is på bilruderne. Efter en omgang hurtig morgenmad, var der afgang fra motellet. Turen gik på tværs af staten Tennessee til byen Jackson.

De første timer gik med at køre igennem de sidste bjerge, tilhørende Smoky Mountains området. Derefter fladede det noget mere ud, til bløde bakker og landskabet blev præget af landbrug. Ved middagstid kørte vi lidt væk fra den planlagte rute, for at spise vores mad ved en lille skovsø. Det var et rigtig hyggeligt sted, men det lykkedes os da at fare lidt vild, da vi skulle tilbage igen.

Det tog det meste af en time at køre lidt frem og tilbage, og der måtte spørges om vej et par gange. Sådan er det jo når man synes det er en del af charmen ved et roadtrip, at skulle finde vej via et Google udskrift og nogle kort, i stedet for at bruge GPS. Sidst på dagen ankom vi til motellet, hvor vi skulle overnatte. Det lykkedes da også efter en del besvær og et værelses skifte at få en seng at sove i. Det virkede lidt som om at de indere der ejede stedet, ikke havde spor styr på hvordan man skulle drive et motel.

Dag 6. Søndag
I dag gik turen igennem ikke mindre end 5 amerikanske stater. Vi startede ud i Tennessee og kørte op i Kentucky, derefter var vi i Illinois i ca. 5 minutter, inden at vi kørte ind i staten Missouri, og sluttede dagen i Arkansas. Vi var nu kommet så langt nordpå, at den historisk lange og hårde vinter i USA, stadig satte sit præg på naturen, idet at der stadig lagde sne rundt omkring.

Vi kørte det meste af dagen på små snoede landeveje, den eneste undtagelse var ca. 100 km. I staten Missouri. Her var vejen var nærmest snorlige og flad, lige på nær en enkelt knold midtvejs. Undervejs var det mest opsigtsvækkende vi fik set, et par historiske mindes mærker, en kort spadseretur rundt om en sø i Selem's bypark, samt turen over Mississippi floden på en bro af ældre dato. Så det var ik det helt store dagen bød på, men alligevel en ganske fin tur.

Dagen sluttede på et Town and Country Motor inn i byen Mountain Home. Motellet havde absolut set sine bedste dage for en hel del år siden, og var også klart turens dårligste motel, indtil videre i hvert fald. Men nu var turens moteller jo også valgt ud fra prisen og ikke kvaliteten, da de kun skulle bruges til at sove i, og så ellers videre igen.
Dag 9. Onsdag
Denne dag stod på Route 66. Vi startede ud fra hotellet omkring 08.30 og kørte sydpå mod den berømte vej. Undervejs blev det til et besøg på et historisk museum for Cheyenne indianerne.

Godt et par timer efter vi startede var vi fremme ved Route 66. Den første by vi skulle have et nærmere kig på var Shamrock. Der skulle være en del 66 historie, men vi blev slemt skuffede. Det eneste der mødte os var en meget nedslidt by og nærmest ikke et eneste spor efter Route 66. Det eneste synlige tegn var Shamrock cafe, som var under kraftig renovering og lukket.

Herfra fortsatte vi til byen McLean. Byen var total i forfald og havde intet at byde på, for fans af den berømte vej. Vi fandt dog et museum, som skiltede med at de udstillede ting fra Route 66, og vi besluttede at se nærmere på det. Afdelingen i museet som omhandlede Route 66 var meget lille og ikke noget særligt. Tilgengæld indeholdt museet også en afdeling om pigtråd. For at det ikke skulle være løgn, så var det faktisk verdens største museum om pigtråd. Ikke synderligt spændende, men nu er den da blevet krydset af på listen over ting, som absolut skal ses mindst en gang i livet.

Herefter kørte vi til byen Groom, som også skiltede med Route 66 seværdigheder. Det viste sig at byen om muligt var endnu mere faldefærdig end McLean og ud over et skilt i hver ende af byen, som sagde route 66, så var der intet at komme efter, det var nærmest en spøgelsesby. Vi sluttede turen på den før i tiden så berømte vej, ved Cadillac Ranch. Stedet hvor en Amerikansk ”særling” har taget 10 gamle Cadillac's og gravet dem halvt ned i jorden, så de står nærmest lodret op. Hvad skal man ellers bruge 10 gamle Cadillac's til ? Et underligt påfund, men vel dagens Route 66 højdepunkt.

Dag 10. Torsdag
Vi startede dagen med at køre ind i downtown Amarillo, for at se den 1,5 km lange strækning af Route 66, som skulle være renoveret og bragt tilbage til gammel stil. Der var da også lidt at se på, men efter min mening skal der lidt mere end et par gamle skilte og skraldespande til, før end man kan sige at det er bragt tilbage til gammel stil. Nå men vi fik da taget lidt billeder og kørte derefter videre, en anelse skuffede.

Ved middagstid stoppede vi i en lille by, på grænsen mellem Texas og New Mexico. Her fandt vi et rigtig hyggeligt sted at spise (Granny's Cafe) og ja det var bedstemor selv, der stod og lavede maden. Vi var i øvrigt kommet langt ud på landet, og var faktisk de eneste på cafeen, der ikke var iført cowboyhat & cowboystøvler med sporer på.

Midt på eftermiddagen var vi fremme ved Capulin Volcano National Monument, som er en ganske lille men meget interessant park. Efter at vi havde fået betalt entre i besøgscentret, kørte vi små 3 km rundt og op af vulkanen. På krater kanten var der en parkeringsplads, hvorfra der gik et par vandrestier ud fra. Der var en der gik ned i selve vulkanen, og en der gik hele vejen rundt på kanten. Vi valgte den sidste, hvilket var en fin tur, som gav en smuk panorama udsigt over hele området og hele vejen til de sneklædte bjerge i Colorado.
Dag 12. Lørdag
I dag skulle vi kun køre en kort tur på ca 200km til Roswell. Undervejs kom vi igennem byen Fort Sumner, hvor der var et Billy The Kid Museum. Da jeg elsker alt hvad der handler om det gamle vilde vesten, så måtte vi selvfølgelig aflægge et besøg på museet. Der var virkelig også noget at se på, herunder en del ting, som var blevet bekræftet at have tilhørt Billy The Kid. Jeg kan kun anbefale folk at lægge vejen forbi, hvis man er i området.

Herfra fortsatte vi direkte til Roswell, og efter at vi havde fået vores motel værelse gik vi ind i downtown, for at kigge efter et par aliens. Vi var først inde i en souvenirs butik med navnet Alien Zone, her havde de et stort baglokale kaldet Area 51. Vi betalte den beskedne entre på 3$ og gik ind. Det var en rigtig spændende og morsom udstilling, med aliens i alle mulige sjove og mærkelige situationer. Absolut entreen værd.

Efter at have taget et hav af billeder gik vi hen til Ufo Museum & Research Centret. Entreen her var 5$. I modsætning til Alien Zone, som mest var sjov, så var der her på museet, en noget mere alvorlig tilgang til om der findes små grønne marsmænd og flyvende tallerkener. Museet indeholdt et hav af billeder, avisartikler og alt muligt andet, som stille og roligt fik en mere og mere overbevist om, at der findes mere derude, end vi lige går rundt og tror. Jeg hører til dem, der ikke helt tror på at der findes andet liv andre steder, men efter besøget på Ufo museet, må jeg da indrømme at der er kommet en anelse mere i tvivl. Findes der mon liv i rummet ?

Dag 13. Søndag
I dag forlod vi så New Mexico efter et fantastisk besøg i denne smukke stat. Vi skulle videre til Texas, men der var lide et sidste stop inden at vi krydsede statsgrænsen, nemlig i Carlsbad Cavern National Park. Denne park består af et kæmpe stort hulesystem, og er et af verdens 10 vidundere. Det helt store tilløbsstykke ved hulerne er, at der om sommeren flytter millioner af flagermus ind.

De var endnu ikke ankommet da vi var her, men det ødelagde nu ikke noget for vores besøg i parken. Der er 2 ruter man kan gå i hulerne, vi valgte at tage dem begge. Derfor startede vi med at gå ca. 3 km, som var mest ned ad hele vejen. Da vi var kommet helt ned, var vi 230 meter under jordoverfladen. Her fik vi lidt at spise, inden at vi begav os ud på den 2 km lange rundtur nede i det største hulerum. Det var en utroligt smuk tur, som jeg vil kalde for et absolut must see. Da vi var færdige, tog vi elevatoren tilbage op til sollyset.

Herfra gik turen igen sydover til dagens overnatningssted, motel 6 i byen Fort Stockton.
Dag 15-16. Tirsdag-Onsdag
Tirsdagens køretur gik for første gang mod øst, hvilket jo betyder, at selv om vi endnu har 1 uge tilbage af ferien, så nærmer vi os stille og roligt rejsens slutning. Efter at vi havde handlet lidt ind, fik vi dog lige forlænget ruten med omkring 60 km. Vi startede nemlig pænt ud med at køre 30 km imod vest og måtte så lige tilbage igen, da vi opdagede fejlen.

Turen gik igennem, for at sige det rent ud, røvkedeligt landskab i staten Texas. Det blev nu heller ikke meget bedre, da vi ved middagstid stoppede ved en sø for at spise, søen var nemlig total udtørret. Over middag kørte vi ind i San Angelo State Park, for at komme ud og strække benene lidt i naturen. Men det blev kun til 10 minutters gang, før vi vendte tilbage til bilen, og kørte videre. Det var ikke en park der var så meget som bare et par minutters besøg værd.

Sidst på eftermiddagen var vi fremme ved vores motel i Comanche, et ganske fint sted. Da vi sad og slappede lidt af og snakkede, inden vi skulle ud og spise aftensmad, blev vi enige om at vi aldrig mere skulle til Texas. Vi vil helt sikkert besøge USA igen, men ikke Texas, det er en stat som er alt for kedelig naturmæssigt, for vores smag.

Onsdag fortsatte vi gennem Texas. Undervejs på dagens etape stoppede vi i Mother Neff State Park, hvor vi gik en tur på et par timer, inden at vi kørte til byen Temple for at overnatte.
Dag 19-20 Lørdag-Søndag
Disse dage fortsatte turen videre østpå gennem staterne Mississippi, Alabama & Georgia, stille og roligt mod Orlando. Turen foregik som hidtil, med et nyt motel hver dag. Undervejs gjorde vi daglige stops i forskellige stats parker og skove, hvor den dejlige natur og det skønne vejr blev nydt.

Dag 21-22 Mandag-Tirsdag
Så gik turen tilbage til Florida, hvor vi bl.a. lagde vejen forbi byen Ceder Keys. Ceder Keys er en mini udgave af det berømte Florida Keys. Det var et rigtigt lækkert sted beliggende ud til den Mexicanske Golf, og helt anderledes end alt det vi ellers havde set og oplevet på turen rundt i USA.

Det ærgrede os lidt at vi ikke havde valgt at skulle overnatte her, men vi brugte så i stedet for et par timer til fods på at kigge på byen, inden at vi kørte til byen Crystal River, hvor vi skulle sove.

Om tirsdagen kørte vi tilbage til Orlando, hvor vi fik afleveret bilen, og senere på dagen hoppede vi ombord på flyveren til London, hvor der var en kort mellemlanding, inden at turen gik hjem til Malta.

¤ ¤ Min samlede vurdering af rejsen ¤ ¤

Her vurderer jeg rejsen som jeg oplevede den.

Jeg bedømmer : Rejsemål, overnatningssted, rejsebureauet og den samlede oplevelse.

Jeg giver karakter på en skala fra 1 til 5.

Rejsemål:

Budget biludlejning 5

Rejseoplevelse:
Samlet set 4

Ved brug af siden accepterer du at vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse - Copyright 2009-2017 - jancassoe@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net