Vest Euopa 2014

Årets sommerferie var en kør selv ferie igennem Vest Europa. Familien i Danmark skulle besøges, så det var jo en åbenlys mulighed for at udforske vores egen verdensdel lidt mere.

Turen gik med fly fra Malta til Pisa i Italien. Her var der lejet en bil, og så kørte vi resten af vejen til Danmark og retur til Pisa.

Ruten gik gennem Italien, Frankrig, Luxembourg, Belgien, Holland, Tyskland, Danmark, Schweitz & Østrig. Den var små 6000 km lang og var lagt igennem nogle af de mest naturskønne områder i Vest Europa.

Rejsebudget


2 Flybilletter Malta/Pisa Tur/Retur 1800,-
Avis Billeje ved FDM Travel          4200,-
18 Hotelovernatninger                 9600,-
Benzin                                       3500,-
Lommepenge                             9900,-
Ialt                                          29000,-

Min samlede
vurdering af rejsen

Her vurderer jeg rejsen som jeg oplevede den.

Jeg bedømmer : Rejsemål, overnatningssted, rejsebureauet og den samlede oplevelse.

Jeg giver karakter på en skala fra 1 til 5.

Rejsemål Lande:
Italien 5
Frankrig 4+
Luxembourg 5
Belgien 3+
Holland 3
Tyskland 4
Danmark 2
Østrig 4
Schweiz 5

Rejsemål Byer:
Pisa 4
Alice Bel colle 4+
Isola2000 2+
Alpe D´Huez 5
Vald'isere 5
Vincelles (Landsted) 4
Saint Dizier 1+
Vianden 5
Groesbeek 1
Kirchboitzen 2+
Friedrichstadt 4
Tangermünde 5
Bad Staffelstein 4
Bad Griesbach 3+
Admont 4
Zell Am Ziller 4
S. Catarina Valfurva 5
Peschiera del Garda 4

Overnatning:
Hotel Terranova 1+
Hotel Belvedere 5
Hotel Le Druos 2+
Hotel Alp'azur 4
Hotel Avancher 4
La Casa Colorada 5
Hotel de Champagne 1+
Hotel Brasserie Nagel 4+
Hotel De Oude Molen 2+
Hotel Zum Domkreuger 3+
Hotel Aquarium 4+
Pension Marktblick 3+
Hotel am Rathaus 5
Adolphs Früstückspension 3
Waldpension Jägerstüberl 5
Villa Elisabeth 5
Pension Reiserhof 3
Hotel Meublé Adler 4
Hotel Benaco 4

Rejsebureau:
FDM Travel 5
Booking.com 5
Avis biludlejning 5
Ryanair 5

Rejseoplevelse:
Samlet set 5

 
Dag 1 Mandag 4/8 Malta til Pisa
Så blev det tiden for årets sommerferie og den store kør-selv tur rundt i Vesteuropa. Vi fløj fra Malta til Pisa, hvor vi landede ved middagstid. Da bagagen var fundet, gik vi over og fik udleveret vores udlejningsbil, som var lejet ved Avis. De mente at bilen var i perfekt stand og havde ingen anmærkninger til skader. Ved nærmere eftersyn fandt vi dog en del buler og skrammer, som vi fik dem til at skrive ned at bilen havde da vi fik den udleveret. Der er åbenbart forskel på hvad der betegnes som skader på en bil i Danmark og i Italien, men vi ville altså ikke ende med at komme til at betale for at have lavet dem.

Det tog kun 5 minutter at køre fra lufthavnen til hotellet hvor vi straks fik vores værelse. Der blev skiftet tøj og så ellers af sted ud og se lidt nærmere på byen. Det blev til en skøn eftermiddag, hvor vi så den gamle bydel og selvfølgelig det skæve tårn som er byens helt store seværdighed. Det var nu lidt for varmt til byferie, men det gik. Sidst på eftermiddagen var vi tilbage på hotellet, godt trætte i benene.

Dag 2 Tirsdag 5/8 Pisa til Alice Bel Colle
Dagen startede med morgenmad, som bestod af et ret så kedeligt udvalg af vakuumpakkede kager. Taskerne blev smidt i bilens bagagerum og af sted med os. Turen gik igennem kuperet terræn i det nordlige Italien. Hele dagen kørte vi gennem den fantastiske natur på små snoede veje. Sidst på dagen ankom vi til den lille by Alice Bel Colle. Her fandt vi hurtigt hotellet og gik en tur rundt i byen og nød udsigten over det smukke omkringliggende landskab.

Til aften fik vi et rigtig lækkert måltid mad i hotellets restaurant, bestående af lokal salami med melon, derefter kalvesteg med råstegte kartofler og løg, hertil fik vi en flaske af den gode lokale rødvin. Mums det var godt.

Dag 3 Onsdag 6/8 Alice Bel Colle til Isola2000
Efter morgenmaden kørte vi gennem de bløde bakker i Italien, ved middagstid krydsede vi grænsen til Frankrig og bakkerne blev skiftet ud med rigtige bjerge i Alperne. Hele dagen gik det op og ned, gennem det ene bjergpas efter det andet. Den medbragte GPS kom på overarbejde, og vi var absolut ikke de bedste venner hele tiden. Den kunne simpelthen ikke finde ud af alle de hårnålesving, og hver gang at vi kørte igennem et, så ville den have at vi skulle vende rundt.

På et tidspunkt i en lille bjergby kunne den slet ikke finde rundt og sendte os bare i rundkreds, da vi havde passeret det samme sted to gange og den stadig ville samme vej, besluttede jeg at det skulle den ikke bestemme og valgte selv en vej jeg mente var rigtig. Det resulterede i at GPSén beregnede ny rute i et kvarter, imens at vi bare kørte som vi troede var rigtig. Der blev godt nok sagt nogle grimme ting om den dumme ”kvinde” der ævlede løs om at vi skulle vende om og finde en anden vej. Kl. 19.30 ankom vi til hotellet, efter en lang men utrolig smuk tur rundt i de franske alper.

Dag 4 Torsdag 7/8 Isola2000 til Alpe d'Huez
Omkring kl. 9.00 forlod vi hotellet, hele dagen gik turen gennem de høje franske alper. Vi fulgte Route Des Grandes Alpes. Efter en times kørsel begav vi os op af en af Europas højeste bjergpas, det var til tider en anelse skræmmende. Alle andre bjergveje vi hidtil har kørt på, har da haft lidt autoværn, men det var der ikke skyggen af her. Flere steder gik det lodret ned i dybet, hvis man kørte ved siden af vejen. Da vi ikke kunne komme længere med bilen, gik vi resten af vejen op til toppen af Col de la Bonette (2802m). Sikke en udsigt.

Herfra gik det over flere bjergpas og gennem smukke dale, inden at vi kom frem til foden af Alpe d`Huez (1860m). Det kan godt være at den stigning ikke ser så slem ud på fjernsynet, når man ser Tour de France, men når man selv tager turen op af bjerget, gennem de 21 berømte hårnålesving, så ændrer man mening. Det er godt nok en grim stigning at skulle tage på cykel, men i bilen gik det jo fint og sikke en fantastisk tur det var. Vel fremme ved hotellet, fik vi vores værelse, hvorefter vi gik en lille tur rundt i byen, som er beliggende med den skønneste udsigt over alperne.

Dag 5 Fredag 8/8 Alpe d'Huez til Val d'Isere
Også denne dag stod der alper på programmet. Vi startede med at køre turen ned fra Alp d'Huez, hvorefter turen gik små 30 km gennem dalen. Herefter var det bjergpas efter bjergpas resten af dagen, af de mest kendte kan jeg nævne Col do Lautaret (2057m) - Col du Galibier (2642m) – Col du Telegraphe (1566m) – Col de la Madeleine (1993m) - Col de L'Iseran (2770m).

Det er ikke alle stigningerne der er for sarte sjæle, jeg synes efterhånden at jeg er ret så erfaren i bjergkørsel, efter at have kørt både i Rocky Mountains, Himalaya og Andesbjergene, men jeg måtte nu lige tage en ekstra dyb indånding et par gange. Især er den ene vej til toppen af Col du Galibier ret så frygtindgydende, da der er meget smalle pasager uden autoværn og kører man af vejen så er det sikkert med døden. Vi nød begge hele turen, ikke at misforstå.

Dagen sluttede i den kendte skisportsby Val d'isere, hvor vi brugte et par timer på at gå lidt rundt i byen. Vel tilbage på hotellet begyndte det at regne, men det var fint nok, nu havde vi jo set det vi skulle denne dag.

Dag 6 Lørdag 9/8 Val d'Isere til Vincelles
I dag var det så tid til at lægge alperne bag os og komme afsted op mod nord og Danmark. De høje bjerge forsvandt rimelig hurtigt fra udsigten, men fladt blev det nu ikke, da vi bare skiftede alperne ud med jurabjergene. Det blev til endnu en super flot dag i det franske, som endte på et lille B&B sted midt ude på landet omgivet af køer, får og geder. Et rigtigt dejligt sted.

Om aftenen startede vi bilen op og kørte ind til en nærtliggende by, hvor vi fandt en lille lokal restaurant. Her fik vi en 4 retters menu bestående af salat med laks og rejer, Flødestuvede kartofler med svineragout, noget ostedims med fløde på og chokolademousse til dessert. Et rigtigt lækkert måltid, lige på nær ostedimsen, som dog alligevel også gled ned.

Dag 7 Søndag 10/8 Vincelles til Saint Dizier
Turen gik nu videre nordpå igennem Bourgogne og Champagne distrikterne. Alt hvad der minder om bjerge var nu skiftet ud med bløde bakker og vin/korn marker lige så langt som øjet rækkede. Vejret var ik det bedste i dag, så det var ik meget vi var ude af bilen for at trave i naturen.

Dagen sluttede af i byen Saint Dizier på hotel Champagne, hotellets restaurant var ferie lukket, så vi kørte den korte tur til en Buffalo Grill restaurant, hvor vi fik en rigtig dejlig steak til aftensmaden, i ægte amerikansk steakhouse stemning med countrymusik og alt hvad der tilhører.

Dag 8 Mandag 11/8 Saint Dizier til Vianden
Så var tiden kommet til at forlade Frankrig og videre til Luxembourg. Først skulle vi dog lige have lidt morgenmad, som faktisk overraskede positivt, og var ganske god. Vi havde ellers ikke de store forventninger, efter resten af oplevelsen af hotellet. Hotellet var i en temmelig dårlig stand, og der var sparet alt det personale væk, som det overhovedet var muligt. Det resulterede i at der slet ikke var nogen tilstede efter kl. 20.00 om aftenen. Vi fik udleveret en kode til døren, så vi selv kunne komme ind og ud af hotellet.

Nå men efter morgenmaden kørte vi videre nordpå gennem Champagne distriktet i Frankrig, en lille kort tur ind i Belgien og så endelig ind i det lille land Luxembourg til byen Vianden. Her fandt vi hurtigt hotellet og efter en hurtig omklædning, gik vi en tur gennem byen. Det var en rigtig dejlig tur gennem de brosten belagte gader med gamle smukke huse, som endte på toppen af en bakke, hvor Vianden slot ligger. Vi betalte de 6€ som entreen kostede og gik en tur rundt i slottet inden at vi vendte tilbage til hotellet, hvor vi også spiste aftensmaden i hotellets restaurant.

Dag 9 Tirsdag 12/8 Vianden til Groesbeek
Luxembourg er et lille land, så turen igennem gik hurtig, og det var allerede tid til at sige farvel og køre videre. Turen gik til Groesbeek i Holland via Belgien og Tyskland. Turen lagde fint ud med det smukke landskab i Luxembourg og Ardennerne i Belgien, men da vi nåede ind i Tyskland og senere Holland, var det et temmelig fladt og mere kedeligt landskab der mødte os.

Undervejs blev der selvfølgelig tid til de sædvanlige pauser for at spise, ryge og få strukket benene lidt. En af stoppene var ved en gammel Hollandsk mølle, som vel nok var dagens mest spændende seværdighed. Sidst på eftermiddagen var vi fremme i Groesbeek. Her ville vi gå en tur, men vejret ville det anderledes og der blev åbnet op for regn-sluserne, så i stedet for valgte vi at sidde og nyde en øl i hotellets restaurant.

Dag 10 Onsdag 13/8 Groesbeek til Kirchboitzen
Så sluttede et kort besøg i Holland. Efter morgenmaden startede vi igen bilen op og kørte videre, ind i Tyskland. Turen gik til den lille landsby Kirchboitzen i nærheden af Walsrode. Undervejs kom vi gennem storbyen Osnabruck, her havde GPS igen fundet sit helt eget liv frem. Der var vejarbejde inde midt i byen, med omkørsel til følge. Uanset hvad vi gjorde, så ville GPSén med djævlens vold og magt have os tilbage til den samme vej, hvilket jo ikke kunne lade sig gøre. Så det endte med at vi kørte rundt i centrum i snart et kvarter, inden at den fandt en anden vej vi kunne tage ud af byen. Hold op hvor blev der igen bandet af den dumme ”kælling” inde i GPSén.

Dag 11/12 Torsdag/Fredag 14-15/8 Kirchboitzen til Esbjerg
I dag var det så blevet tid til den sidste strækning til Danmark. Da vi på hele turen havde fravalgt at køre på motorveje, var der jo kun en vej videre nordpå og det var igennem centrum af Hamborg. Det gik nu utroligt godt og efter en halv times tid, var vi ude af byen igen. Vi kunne sikkert godt have brugt en masse tid på at se byens seværdigheder, men det var ikke noget vi havde planlagt til denne tur, så det må blive en anden gang.

Efter Hamborg gik det raskt videre på de kendte og lidt kedelige Nordtyske landeveje. Midt på eftermiddagen krydsede vi grænsen til Danmark, og lige i det øjeblik åbnede sluserne sig og regnen væltede ned. Sikke en velkomst fra den gode danske sommer. Et par timer senere var vi fremme i Esbjerg, hvor vi tilbragte aftenen og fredagen med familiehygge, samt lidt småindkøb af ting vi skulle have med tilbage til Malta.

Dag 13/14 Lørdag/Søndag 16-17/8 Esbjerg til Friedrichstadt
Så startede turen sydover, det første stræk var dok ikke så langt, nemlig kun til Friedrichstadt. Her skulle vi have en overnatning på Hotel Aquarium, sammen med familien. Det er næsten blevet fast tradition at mine forældre inviterer på en weekend her en gang om året. Denne gang var da også ligesom de tidligere gange rigtig hyggelig.

Søndag kørte de fleste så hjem igen, men da det allerede var blevet midt eftermiddag inden at vi var klar til at skulle videre, havde vi besluttet at tage en ekstra overnatning i byen, dog på et andet hotel. Resten af dagen gik så med hygge med forældrene, og til aften gav de et rigtig lækkert måltid mad. Tak for nogle hyggelige dage :)

Dag 15 Mandag 18/8 Friedrichstadt til Tangermünde
Efter nogle dejlige dage (dog var vejret rædsomt) med familien i Danmark og Friedrichstadt, var det nu blevet tid til at sige farvel og for alvor begynde turen sydpå igen. Det er altid lidt vemodigt at skulle sige farvel, da man ved at der går lang tid inden at vi ses igen, men det blev overstået og vi begav os afsted i regnen, som hang tungt over os.

Regnen fulgte os hele vejen til næste mål på rejsen, Tangermünde, så det var ikke mange pauser der blev holdt undervejs, andet end korte rygepauser og en lille middagspause. Tangermünde som var dagens målby, er en rigtig lille perle. Byen er gammel kejser og hansastadt og byen er præget af mange gamle bindingsværkshuse, smukke kirker og den velbevarede gamle bymur. Efter ankomsten til hotellet trodsede vi vejret og gik en lang tur rundt i byen. Til aften spiste vi i hotellets restaurant, hvor vi fik tomatsuppe og gullasch, lækkert og almindelig husmandskost, lige hvad vi trængte til.

Dag 16 Tirsdag 19/8 Tangermünde til Bad Staffelstein
Dagen startede med den sædvanlige morgenbuffet, og efter at have afregnet hotellet begav vi os afsted videre sydover i tyskland. Turen gik gennem delstaterne Sachsen-Anhalt, Thüringen og ind i den nordlige del af Bayern. Som dagen skred frem skiftede landskabet karakter og blev mere og mere bakket, hvilket jo tydede på at vi stille og roligt nærmede os de elskede bjerge.

Sidst på eftermiddagen ankom vi til byen Bad Staffelstein, hvor vi skulle overnatte på Adolphs Früstückspension som ligger i en lille forstad til selve byen. Efter at have fået udleveret nøglerne til værelset, startede vi atter bilen op og kørte ind i centrum af byen. Her gik vi en dejlig tur rundt i den gamle smukke by, inden at vi fandt et sted at spise aftensmaden.

Dag 17 Onsdag 20/8 Bad Staffelstein til Bad Griesbach
Morgenen startede med sol fra en skyfri himmel, rigtig dejligt lige bortset fra at det betød at temperaturen kun var 5 grader, Brrrr det var koldt, når man er vant til Malta´s varme :)

Efter morgenmaden gik turen videre ned gennem Bayern. Hele dagen gik det op og ned af bakkerne, et rigtig flot landskab. Som dagen gik, blev vi dog desværre indhentet af skyerne og til sidst forsvandt solen helt, men det ændrede ikke ved at det blev en skøn dag.

Da vi var blevet indlogeret i et værelse på Waldpension Jägerstuberl lige uden for byen Bad Griesbach, gik vi en tur på en lille times tid i skoven. Stedets restaurant har lukket om onsdagen, så igen i dag skulle bilen startes op, for at komme ud og spise. Efter maden vendte vi tilbage til pensionatet med den kaffe som vi havde fået købt på en nærtliggende tankstation. Så satte vi os ud på balkonen med et tæppe rundt om kroppen og nød aftenen. Kort før solnedgang kom der en flok dådyr ud af skoven og gik og græssede lige foran os. Fantastisk afslutning på en god dag :)

Dag 18 Torsdag 21/8 Bad Griesbach til Admont
Så var det slut med turen gennem Tyskland for denne gang, og i modsætning til mine forventninger overraskede landet utroligt positivt. Naturen, overnatningsstederne, folkene og maden var alt sammen i toppen. Men som sagt så var det slut og efter ca. 20 km. Kørte vi ind i Østrig.

Ved middagstid var vi fremme ved Kalkalpen Nationalpark, her spiste vi vores indkøbte sandwich og derefter gik vi en tur på knap 1½ time i parken. Da vi skulle videre gav jeg GPSén besked om at regne en ny rute ud, frem til dagens målby, Admont. Den fandt da også hurtigt en anden vej, som gik via en meget lille grusvej op over et bjerg.

Vi kørte raskt afsted uden at tænke nærmere over det, det var jo en vej som var med på GPSén, så var den jo sikkert okay. Det viste sig dog snart at den var lidt af en udfordring, og til tider var det da heller ikke helt forsvarligt i vores lille Fiat 500, som jo absolut ikke er bygget til at være terrængående. Det skete da også flere gange at den slæbte bunden hen over vejen, da hjulsporene og hullerne var for dybe for bilen.

Endelig efter en times kørsel øjnede vi asfalt, men glæden varede kort, da der var en vejbom tværs over vejen. Der kunne vi ikke komme ud og der var nu ikke andet at gøre end at bakke tilbage til et sted der var plads nok til at få vendt, og så køre hele vejen tilbage igen.

Det var næsten spisetid inden at vi nåede frem til dagens overnatningssted, som var Villa Elisabeth, en B&B beliggende i byen Admont. Vi var kun lige kommet inden for døren, da værtinden kom springende. Hun snakkede løs som et vandfald, og vi blev hevet rundt i hele huset, for vi skulle jo se hvilke værelser vi kunne vælge imellem. Det var så svært at holde masken og ikke begynde at grine. Hun havde jo total fis i kasketten, aldrig før har vi mødt en så sjov og mærkelig person som hende.
Men stedet var bare total iorden og hun opvartede alle gæster som var det hendes små børn. Kommer i nogensinde i nærheden, så læg vejen forbi Villa Elisabeth, det er en oplevelse i sig selv, som er hele turen værd. Det har helt sikkert været en dag som vil blive husket i meget lang tid.

Dag 19 Fredag 22/8 Admont til Zell am Ziller
Dagen startede med den mest storslåede morgenbuffet jeg nogensinde har set, det var totalt vildt alt det mad der var disket op med. Efter morgenmaden var det tid til at betale for overnatningen, da vi blev præsenteret for regningen, så vi at den kun var på de 65€ som overnatningen kostede, det kaffe, kager og snaps vi havde fået dagen før havde hun ikke krævet noget for. Hun ville heller ikke have noget, det var en del af servicen sagde hun. Vi ville nu give bare lidt for det og lagde 5€ i drikkepenge, hvilket gjorde at hun jo næsten begyndte at græde. Hun sagde at det betød rigtig meget for hende at alle hendes gæster var tilfredse med hende og stedet. Det var vi absolut også.

Turen denne dag gik gennem østrig til skisportsbyen Zell am Ziller. Den bød på fantastisk smuk natur hele vejen. Skulle der sættes en finger på noget, så var det at der ikke rigtig var noget bjergkørsel, som vi elsker så meget. Når der bygges vej i østrig og man møder et bjerg, så lægger man ikke vejen op over toppen, men i stedet for så borer man en tunnel. Det er altså lidt mere kedeligt at køre igennem bjergene på den måde.

Endelig den sidste time skulle der til at ske lidt, og vi skulle over et bjergpas. Vi kørte raskt afsted op af de 17% stigning der var, men glæden varede kort. Vejen var styrtet sammen og var derfor spæret. Så da vi manglede 45 minutter til målet, måtte vi vende om og finde en anden vej. Det betød at vi skulle den lange vej rundt om bjerget og at vi i stedet for de 45 minutter, nu stadigvæk manglede at køre 2½ time. Træls. Nå men vi nåede da frem i tide til at gå en aftentur og få set lidt af byen, inden at det var spisetid og derefter på hovedet i seng.

Dag 20 Lørdag 23/8 Zell am Ziller til Valfurva
I dag var det så blevet tid til at forlade Østrig og vende tilbage til Italien, Dog skulle vi lige et smut gennem Schweitz først. Efter 1 times kørsel drejede vi ind i Schweitz og straks blev vejene bedre. Altså ikke at de fejlede noget i Østrig, men som tidligere nævnt, så gik vejene i Østrig gennem dalene og der var ikke meget rigtig bjergkørsel. Det blev der nu ændret ved, og efter meget kort tid gik turen op ad det første bjergpas, nemlig Pass Dal Fuorn (2149m).

Efter middagsmaden, som også i dag bestod af en sandwich, gik turen så op over Pass Umbrail (2501m). På toppen krydsede vi ind i Italien, her mødte vi dog ingen toldere, imodsætning til da vi kørte ind i Schweitz. Dagens sidste bjerg var Stelvio, og hvilket bjerg det dog er. Aldrig nogensinde har jeg kørt over så vildt et bjerg. Det var bjergkørsel i bedste stil, med sine 2757m og ikke mindre end 48 hårnålesving, hvoraf mange af dem var så snævre og stejle at Fiatén måtte helt ned i første gear for at klare dem. Det var så kanon fedt :)

Ved 4-tiden var vi fremme på dagens hotel, som lå i den lille Italienske by Valfurva. Her blev vi indkvarteret på et værelse med balkon og den skønneste bjergudsigt man kan ønske sig.

Dag 21 Søndag 24/8 Valfurva til Peschiera del Garda
Da vi vågnede her til morgen var det blevet rigtig dejlig vejr, men det var hundekoldt. Termometret viste 0 grader og der var is på bilruderne, men da dagen gik på hæld befandt vi os i dejlige 25 grader. I dag gik turen nemlig ned til Gardasøens sydlige del, men inden at vi nåede så langt havde vi en del kilometre at køre.

Der var også i dag en masse bjergkørsel på programmet. Første bjergpas vi skulle over var Passo Gavia (2652m) og det startede faktisk lige uden for hoteldøren. Turen op gik rigtig fint, men da vi skulle ned på den anden side, mødte der os en vej som meget af tiden kun var 2.5m bred, stejl bjergvæg på den ene side og frit fald på den anden. Dette betød at når vi skulle passere modkørende biler kunne det kun ske på udvalgte steder hvor der var lavet små afvige pladser. Så var det den der havde kortest vej at bakke der måtte i gang, hvilket flere gange var os, ikke helt nemt at få bilen afsted i bakgear og 18% hældning på vejen, men spændende var det :)

Da vi nåede ned stoppede vi på en p-plads for at ryge, og lige som vi stod der og snakkede, kom der en stor han ulv spankulerende forbi, kun 7-8m væk fra hvor vi stod. Det var helt syrealistisk at se det store rovdyr så tæt på. Et øjeblik der altid vil blive husket, desværre lagde kameraet inde i bilen og vi nåede ikke at få fat i dem, inden at ulven var væk igen.

Derefter bød turen på endnu et par bjergpas. Passo del Tonale (1884m) og Passo Campo Carlo Magno (1682m) og så var det slut med bjergene. Resten af turen til Gardasøen bestod af kørsel gennem et utal af tunneler, hvor mange der var ved jeg ikke, men der var rigtig mange. Da vi nåede frem og endelig havde fundet et sted at parkere Fiatén, gik vi en tur rundt i byens gamle del og selvfølgelig også rundt langs med søbreden.

Dag 22 Mandag 25/8 Peschiera del Garda til Pisa
Så var det ved at være slut med en fantastisk tur rundt i Europa, og dagens strækning var den sidste og gik tilbage til Pisa. Turen startede temmelig kedeligt i et ganske fladt landskab, gennem store beskidte industribyer og ude på landet var det mest kendetegnende vi så, faldefærdige og sammenstyrtede bondegårde.

Efter et par timers kørsel ændrede det sig dog, da vi kørte ind i bjergkæden Appeninerne og nærmede os Toscana. Bjergkæden er bestemt ikke Alperne, men det er stadig et smukt syn og byder på ægte bjergkørsel. Det højeste pas som vi var over var Passo Delle-Radisi (1529m). Herefter gik det videre gennem Toscana´s smukke landskab til Pisa´s hektiske trafik og kampen om at finde en p-plads ved hotellet.

Dag 23 Tirsdag 26/8 Pisa til Malta
Turens sidste dag kørte vi den korte vej til lufthavnen. Her fik vi afleveret bilen ved Avis biludlejning og fløj planmæssigt hjem til Malta, efter en rigtig dejlig tur, og mange gode oplevelser rigere. 
Ved brug af siden accepterer du at vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse - Copyright 2009-2017 - jancassoe@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net