dtf_all-inclusive_dk  300 x 250

Da dette års sommerferie skulle planlægges, besluttede vi at det var tid til at prøve noget nyt. Vi skulle hjem til Danmark for at besøge familien, men syntes ikke vi kunne finde den helt rigtige rute vi ville køre, og så var det at ideen med et Aircruise opstod. Altså på godt Dansk, en rundrejse hvor vi flyver fra sted til sted.

Når vi tidligere har været på kør-selv ferie har vi altid undgået storbyer, ikke fordi vi ikke kan lide dem, men simpelthen fordi trafikken kan være til stor gene. Det er så ikke et problem hvis man flyver til og fra byerne.

Det Europæiske luftrum er efterhånden fyldt godt op med lavprisselskaber, der nærmest står i kø for at underbyde hinanden på billetpriserne. Det valgte vi så at benytte os af i år og forhåbentlig få mange dejlige oplevelser med hjem fra nogle af Europas smukke storbyer.
Lissabon er Portugals hovedstad og største by. Det er den vestligste hovedstad på det Europæiske kontinent. Byen har de historiske grænser i behold.

Lissabon har omkring 565.000 indbyggere, og Stor-Lissabon med forstadsområder har over 2.700.000 indbyggere.

Lissabon er bygget på og omkring syv høje, og niveauforskellene er store. Den mest kendte høj er Sâo Jorge med det imponerende slot Castello de São Jorge på toppen. De andre seks høje har enten en kirke eller et udsigtspunkt på toppen.
Rom er hovedstad i Italien. Rom er landets største og mest befolkningsrige by med mere end 2,7 millioner indbyggere. Med forstæder er der omkring 5 millioner. Byen er beliggende hvor floden Aniene løber sammen med Tiberen.

Vatikanstaten er en enklave i Rom, som er Den Hellige Stols suveræne territorium. Denne stat er den mindste nation i verden.

Byen er den tredjemest besøgte turistdestination i EU, og en by med stor kulturel og politisk betydning. Som en af de få større europæiske byer, som kom gennem 2. verdenskrig relativt uskadt, har Rom stadig karakter af renæssance og barok. Roms Historiske Centrum er udpeget af UNESCO som et verdensarvsområde.
Barcelona er hovedstad i den spanske region Catalonien, der ligger i det nordøstlige Spanien ud mod Middelhavet. Byen er landets næststørste med 1,5 mio. (4,8 mio. med forstæder).

Barcelona er en gammel by, der stammer helt tilbage fra det romerske imperium. Det er storbyen ved stranden, der giver en unik mulighed for at kombinere storbyferie med badeferie – alt sammen i en af Europas mest interessante metropoler.

Porto ligger i det nordlige Portugal ved Douro-flodens udmunding og er med sine 238.465 indbyggere landets næststørste by.

Byen gav navn til "portvin". Fra 18. århundrede udførte området meget vin til England da forsyninger fra Frankrig ofte var afbrudt på grund af krig.

Byens historiske centrum er på UNESCO's verdensarvsliste.

I 2001 var Porto europæisk kulturhovedstad og i den forbindelse blev flere projekter gennemført. Herunder koncerthallen Casa Da Musica.
Colusseum
                          Rejsebudgettet
  • 2 flybilletter Madeira/Lissabon (Easyjet) 1187,-
  • 3 nætter på hotel i lissabon 1330,-
  • 2 flybilletter Lissabon/Rom (Ryanair) 1140,-
  • 4 nætter på hotel i Rom 1490,-
  • 2 flybilletter Rom/Billund (Ryanair) 1109,-
  • 5 dages billeje i Danmark (Europcar) 1385,-
  • 2 flybilletter Billund/Barcelona (Norwegian) 798,-
  • 4 nætter på hotel i Barcelona 1620,-
  • 2 flybilletter Barcelona/Porto (Ryanair) 554,-
  • 3 nætter på hotel i Porto 560,-
  • 2 flybilletter Porto/Madeira (Transavia) 604,-
  • Ialt 11777,- for 2 personer + lommepenge
Porto

Min samlede vurdering af rejsen

Her vurderer jeg rejsen som jeg oplevede den.

Jeg bedømmer : Rejsemål, overnatningssted, rejsebureauet og den samlede oplevelse.

Jeg giver karakter på en skala fra 1 til 5.

Rejsemål:

Samlet set 4

Aircruise på storbyferie 2015

Lissabon
Vækkeuret ringede kl.06.00 og det var tid til nye spændende oplevelser på dette års sommerferie. Første stop på rejsen var Lissabon, hvor vi landede med Easyjet flyet omkring kl.11.00 og da vi kun rejste med håndbagage, så gik vi direkte ud for at tage en taxa til hotellet. Taxaturen blev til en oplevelse vi aldrig før havde prøvet, for vi var åbenbart kommet med en chauffør som ikke kunne lide at køre bil eller tjene penge. Hele turen fra lufthavn til hotel sad han og skældte os ud, fordi vi ikke havde taget metroen, det var simpelthen for dumt at vi ville betale ham for at køre, når vi kunne køre metro for 2 euro pr. person. Vi grinede nu bare af ham og bad ham om at passe hans arbejde.

Nå men efter den lidt spøjse taxatur fik vi checket ind på Hotel Borges, et rigtig fint 3 stjernet hotel beliggende midt i centrum af Lissabon, og derefter stod resten af dagen ellers på sightseeing i Lissabons gamle bykerne, hvor vi fik set alle de største seværdigheder. Sidst på eftermiddagen gik det tilbage til hotellet, for at få et bad og få vasket støvet og andet godt af kroppen, inden vi gik ud for at spise aftensmad.

Dagen efter startede med en rigtig god morgenbuffet og så begav vi os afsted på gåben ud til bydelen Belem, hvor der var rigtig meget godt for øjet og kameraet. Vi brugte nogle timer i området inden at vi atter gik i retning af hotellet. Det var et par meget trætte ben med tilhørende vabler, der vendte tilbage mange timer efter vi forlod morgenbordet. Det var blevet til en gåtur på omkring 20 km, hvilket absolut ikke er en afstand vi plejer at tilbagelægge, så vi fandt et sted i skyggen og bestilte en tiltrængt portion is. 8 euro for 3 kugler is og et par små stykker frugt, så var det da også betalt for, men det smagte nu godt :) Ved spisetid gik vi ud og fandt os et rigtigt hyggeligt sted og spiste aftensmaden, og i dag nøjedes vi med at dele en ½ flaske rødvin. Da vi i går fandt ud af, at når man ikke er vant til at få mere end et glas rødvin til maden og er lidt træt, så kan man godt blive helt bimmelim af at dele en hel flaske :D

Lørdagen var den sidste hele dag vi havde i Lissabon, og vi benyttede selvfølgelig dagen fuldt ud, på at opleve byens seværdigheder og folkeliv, og igen var vi til fods. Vi lagde ud med at gå op til Sao Sebastiao og de store parker der er i området. Derefter begav vi os tilbage til den gamle bydel for at se nærmere på de små snoede gader, som vi endnu ikke havde fået set. Her fik vi også kigget lidt på den utroligt smukke kirke Panteon National. Det sidste af eftermiddagen slentrede vi bare lidt rundt på de trætte ben og prøvede om ikke vi kunne blive lidt væk, det er jo altid en rigtig god måde at få set noget spændende på. Til sidst overvandt trætheden dog kroppen og vi vendte tilbage til hotellet, for at få et bad og en lille lur, inden det blev tid til aftensmad.

Søndag var det så blevet tid til at skulle sige farvel til Lissabon og rejse videre til Rom. Formiddagen brugte vi på at slentre lidt rundt og kigge på det vi mødte undervejs, inden at det var tid til at køre mod lufthavnen. Vi valgte at tage metroen denne gang, da vi ikke gad at høre på endnu en mærkelig taxachauffør. Flyet til Rom var 1 time forsinket, da der tod et tomt Ryanair fly ved gaten, men der var af en eller anden grund ikke nogen besætning og vi kunne åbenbart ikke flyve uden :D Men endelig landede der et andet Ryanair fly og besætningen fra dette fly skiftede over til vores fly, så vi kunne komme afsted.

Rom
Vi ankom til Rom lufthavn en ½ time forsinket kl. 21.00 og tog en taxa til Marcantonio hotel beliggende lige ved Termini Stationen. Det var vist et af de mest underlige hoteller vi endnu har boet på. Det lagde i en 6 etagers bygning sammen med 4 andre hoteller og 2 feriebolig udlejere. Alle havde reception på hver deres etage, men havde værelser liggende spredt ud over hele bygningen. Vores hotel havde reception på 5 sal og værelser på 1,3 og 5 sal. Det var temmelig forvirrende, men ellers et udmærket hotel til prisen. Efter check inn gik vi rundt om hjørnet og fandt et lille sted at spise en noget sen aftensmad.

Kl. 8.30 bankede det på døren til værelset, det var stuepigen der kom og serverede morgenmaden bestående af kaffe, juice, 1 croissant og nogle ”tvebakker”. Ikke nogen luksus buffet, men lige nok til at starte dagen på, inden at den stod på sightseeing. Colosseum lagde 15 minutters gang fra hotellet, så det blev første stop af mange i løbet af dagen. Bl.a. så vi også Forum Romano samt et hav af kirker, pladser og monumenter, som du selv kan finde navnene på et andet sted, for jeg kan virkelig ikke huske hvad de hedder alle sammen. Ved middagstid fandt vi et sted at købe nogle sandwich og et par colaer og satte os på en trappe med udsigt til Roms skønne sceneri. Vi var dog kun lige blevet færdig med maden før end det begyndte at regne i lårfede stråler, og vupti så havde alle gadesælgerne der normalt har vand, solbriller og selfi-stænger skiftet udbuddet af varer ud med paraplyer og regnjakker, og for en gangs skyld sagde vi ikke nej tak, men skyndte os at hive 10 euro op af lommen og fik trukket et par regnjakker på, så vi kunne komme videre. Ved 16 tiden vendte vi tilbage til hotellet og en lille slapper.

Tirsdag var endnu en dag til fods i Roms gader og med masser af sightseeing på programmet. Vi lagde ud efter en lidt forsinket morgenmad, med at gå til Trevi fontænen, noget vi begge havde set frem til, men vi blev godt skuffet da den var under renovering og der var intet at se. Turen videre rundt gik bl.a forbi Pantheon kirken, Piazza Navona og Borgen Sant Angelo indtil vi nåede Vatikanstaten og Peterskirken. Vi havde snakket om at vi gerne ville ind og kigge, men da vi var kommet frem og så køen, opgav vi. Vi gad nu alligevel ikke at stå i kø i et ukendt antal timer i 35 graders varme. Vi fortsatte om mod Vatikan museet, men her var køen lige så lang, så også det opgav vi og forlod området. Turen hjemover gik bl.a. via Piazza del Popolo og den Spanske trappe. Ved sidst nævnte tror jeg at fantasien holdt op med at virke, for der var virkelig ingen af os der kunne se hvad det store postyr var til for. Helt ærligt, det er jo bare en trappe :D Efter en kaffepause på Piazza Repubblica var der kun en kort gåtur tilbage til hotellet og et tiltrængt hvil inden aftensmaden.

Den sidste dag vi havde i Rom til at udforske den skønne by, brugte vi på at ”fare vild”. Bykortet blev pænt i lommen og vi vandrede rundt på må og få i Roms gamle smukke gader, og vi holdt os godt på afstand af de helt store seværdigheder og enorme turistflokke. Det var måske den bedste dag af dem alle, ikke at misforstå, det er en stor oplevelse at se alle de kendte seværdigheder der findes i Rom, men at vandre rundt i gamle, smalle og snoede gader næsten helt alene, er guld værd i en storby som Rom. Sidst på eftermiddagen sluttede vi af med is og cola inden vi vendte hjem til den efterhånden faste lille lur inden aftensmaden.

Efter morgenmaden gik vi en lille tur på godt en times tid inden vi vendte tilbage til hotellet og fik checket ud og så fik vi fat i en taxa til Ciampino lufthavnen. Herfra fløj vi med Ryanair til Billund.

Danmark
Vi landede i Billund kl.16.30 hvor vi fik vores lejebil udleveret og kørte til Gørding, hvor vi skulle bo hos mine forældre imens vi var i Danmark. Tiden blev brugt på at gense og hygge med familien. Fredag var vi en tur på rådhuset i Esbjerg, da jeg skulle have lavet nyt pas. Det gik ikke helt problemfrit, da de ikke havde helt styr på hvordan det skulle foregå som udlandsdansker, men det lykkedes vist til sidst. (Tiden vil vise om det nye pas dukker op på konsulatet på Madeira). Lørdag var vi en tur i Henne Strand og Søndag gik dagen med en tur i Ribe. Ud over det, så fik vi selvfølgelig også en masse dejlig mad, tilberedt af min far. Han knoklede i køkkenet og ved grillen hver dag med at lave alt det gode danske mad, som vi ellers ikke rigtigt får noget af. Tak for skøn mad far :)

Barcelona
Mandag eftermiddag gik det så igen til Billund Lufthavn, hvor vi fik afleveret lejebilen og kl.19.00 fløj med Norwegian til Barcelona. Her ankom vi 21.30 og tog en taxa ind til Hotel Peninsular beliggende lige i hjertet af den gamle bydel i Barcelona. Et helt fint hotel hvad beliggenhed og fællesområder angår, men værelserne var dælme ikke noget at skrive hjem over, men pyt vi skulle jo bare sove der og ellers bruge tiden på at opleve Barcelona.

Tirsdag var den første dag med sightseeing og dagen startede desværre med regnvejr. Derfor gik vi først ned til morgenmaden kl.09.30 og tog derefter lidt tid på internettet. Ved 11 tiden var det næsten tørvejr og vi begav os af sted rundt i byens gamle smukke gader. Hele dagen gik med at kigge rundt i den gamle bydel, hvilken virkelig godt kan leve helt op til forventningerne. Her er meget smukt og det eneste minus er at der er alt for mange turister, det var mange steder, nærmest umuligt at sparke sig frem for mennesker. Barcelonas berømmelse som turistdestination har gjort at den faktisk modtager flere turister end byen reelt kan klare, hvilket er en skam. Byen er dog klar over problemet og arbejder på at gøre noget ved det, og snakker om begrænsninger i antallet af turister.

Dag 2 i Barcelona gik vi på opdagelse øst for byens centrum. Vi lagde ud med at gå til Torre Agbar, som er en skyskraber der hvis den skal beskrives, vel nærmest ligner et missil. Derfra gik vi videre til Recinte Moderniste Sant Pau, som er et kæmpe stort palæ der er et sygehus. Efterfølgende fortsatte vi til Basilica de la Sagrada Familia, der er Barcelonas mest berømte kirke. Desværre var den under en omfattende renovering og store dele pakket ind i stilladser og 3 byggekraner gjorde det sidste for at ødelægge muligheden for at få nogle ordentlige billeder af den. Men alt i alt blev det en rigtig flot tur i løbet af formiddagen og eftermiddagen fortsatte vi rundt i de smalle gader i det gamle centrum.

Den sidste dag i Barcelona startede vi med en tur i Fnac for at købe nyt kamera til Daniel, da hans gamle havde besluttet sig for at det ikke gad mere. Efter lidt shopping gik vi vest for centrum over til De mange flotte parker der ligger der. Her fik vi også nogle fantastiske panorama udsigter over byen og dens havn. Sidst på eftermiddagen sluttede vi af med noget koldt at drikke på en af Ramlaens mange cafeer, inden vi vendte hjem til hotellet godt trætte i benene, for at få en lille lur inden spisetid.

Fredag ringede vækkeuret kl.07.00 og en lille time senere gik vi ned på gaden og fangede en taxa til lufthavnen. Det var nu blevet tid til at flyve med Ryanair til feriens sidste stop Porto.

Porto
Vi skulle flyve fra Barcelona kl.10.00, men da der var meget tåget i Porto, hvor vi skulle til, var flyet blevet nægtet at lette, så vi måtte pænt sidde og vente en time i flyet inden der endelig var afgang kl.11.00. Ved ankomsten til Porto gik vi over og tog metroen ind til byen. Vi fik med møje og besvær købt nogle billetter og kom ind i det overfyldte tog. Der var ikke rigtigt noget at holde fast i der hvor jeg kom til at stå, så det resulterede i at da toget satte i gang, lagde jeg lige så lang jeg var og flød rund i folk og deres bagage. Det gav anledning til en hel del grinen, da jeg var kommet på benene igen og folk havde set at jeg var okay. Jeg fandt også et sted at holde fast og slap ikke igen før vi skulle af. Jeg skulle jo ikke gentage stuntet :D Vel fremme ved hotellet fik vi checket ind og gik ud og spise en lidt sen middagsmad, efterfulgt af nogle timers vandring rundt i Portos gamle snørklede og stejle gader.

Da vores overnatningssted ikke serverede morgenmad, startede vi dagen med at gå hen til et nærtliggende Bageri/Cafe hvor vi fik noget kaffe, en croissant og en muffin, så var bunden lagt og vi var klar til en dag med oplevelser. Det blev til en lang spadsere tur over en af byens broer og så langs floden helt ud til Atlanterhavet. Her sad vi og fik en cola inden vi tog en lille færge over floden til den anden side og begav os tilbage mod Portos centrum. Undervejs gav det en lille regnbyge, så vi besluttede os for at det da bare var tid til noget middagsmad. Vi fandt en rigtig hyggelig Taverna og fik noget mad fra det lokale køkken, godt og billigt. Efter maden begav vi os videre gennem labyrinten af små gader tilbage til hotellet, for at hvile benene inden aftensmaden skulle indtages.

Søndag var sidste dag i Porto og da vi sådan set havde været alle de vigtigste seværdigheder rundt, så brugte vi bare dagen på at slendre lidt rundt på må og få og fandt alle de små hyggelige gader. Midt på eftermiddagen begyndte det at regne, så vi vendte tilbage til hotellet for at slappe af. Da det efter aftensmaden igen var blevet tørvejr, gik vi en skøn tur langs med floden.

Mandag startede vi med at gå hen til bageriet og spiste vores morgenmad og tog derefter en lille slapper inden det gik med metro mod lufthavnen. Her fløj vi kl. 14.30 med Transavia hjem til Madeira efter en skøn og oplevelsesrig storby aircruise ferie.
Ved brug af siden accepterer du at vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse - Copyright 2009-2017 - jancassoe@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net