Kalymnos & Kos 2006

Lige som sidste år gik årets sommerferie igen 2 uger til Grækenland, denne gang til de Dodekanesiske øer.

Den første uge var på øen Kalymnos, som er den fjerde største i øgruppen, den er 110 km2 stor og har 12.000 indbyggere, hvoraf de 9.500 bor i øens hovedby Pothia. Øen er kendt verden over for sine natur-vaskesvampe og øens honning.

Hotellet vi boede på hed Katerina, som var et rigtigt hyggeligt hotel i nærheden af centrum i Pothia. Det var et rigtigt familiært hotel drevet af et ældre ægtepar som ved ankomst og afrejse hilste på deres gæster med kindkys.

Den anden uge blev holdt på naboøen Kos. Kos er en ø på ca. 295 km2 med ca. 30.000 indbyggere, hvoraf de fleste bor i og omkring Kos by.

Kos by er nok mest kendt for sit pulserende og vilde natteliv, Men byen har så meget andet at byde på. Kultur for eksempel. Det mest iøjefaldende er nok johannitter-riddernes borg, der tog 100 år at bygge og stod klar i 1312.

Vi boede på Sevi sun, et populært lejlighedshotel med god beliggenhed i Kos by. Det var et okay hotel, men der var lidt for meget støj.

Her vurderer jeg rejsen som jeg oplevede den.

Jeg bedømmer : Rejsemål, overnatningssted, rejsebureauet og den samlede oplevelse.

Jeg giver karakter på en skala fra 1 til 5.

Rejsemål :

Apollo 4

Rejseoplevelse :

Samlet set 4+

Efter ankomst til Kos blev vi kørt til færgelejet, hvorfra vi skulle sejle over til Kalymnos, turen tog ca. 1 time.

Hotel Katerina var et hotel lige efter vores smag, lille og hyggeligt. Vi faldt også straks for byen og senere da vi kørte rundt i vores lejebil, også øen.

Vi brugte i alt 4 dage i Pothia med at slappe af og rigtigt nyde den afslappende og hyggelige by.

Byen er bygget som et amfiteater omkring den travle havn og med hvidkalkede huse, der klatrer op ad bjergskråningerne. Øverst på bjerget står et hvidt kors som en velkomsthilsen til alle, der anløber Pothias havn. Den brede havnepromenade er omgivet af taverner og caféer, og den mest almindelige aftenforlystelse i Pothia er at sidde her og betragte det glade folkeliv.

De sidste 3 dage blev brugt på at køre rundt og opleve selve øen.

Vi så bl.a Savas-klostret hvor der bor 11 nonner, vi var også i Mandarindalen, det eneste sted på øen, hvor der findes jordbrug, takket være et stort vandingssystem. I den frodige dal dyrkes mandariner, appelsiner, citroner, oliven og grøntsager. Byen Vathi ligger i den ene ende af dalen, lige ved havet. Og så så vi Grotten ved Skalia
Øens fineste grotte, men også den mest svært tilgængelige. En vej, som på to steder går meget brat ned gennem bjerget fører til grotten med de smukke drypstensformationer. Den ligger oppe på bjerget ved byen Skalia.

Den sidste aften på hotellet blev der holdt Græsk aften, vi fik noget lækkert at spise og bagefter var der dans til græske rytmer, i starten var der ikke rigtig nogle der ville danse, men så gik hotelværten helt bananas, han svingede rundt med de gamle hofter og råbte COME ON og det blev han faktisk ved med resten af aftenen. Det hjalp og folk kom i gang med dansen, vi havde en hylende morsom aften.

Dagen efter var vi tilbage på Kos, hvor vi skulle være den sidste uge.

Kos by er også en dejlig by med mange flotte steder, men det var lidt af et kulturchok at komme til "storbyens" larm efter en uge på Kalymnos.

Vi brugte igen 4 dage ialt på at se og opleve byen som vi boede i, Kos og derefter var det tid til at udforske øen i bil.

Øens rygrad er en asfalteret vej, der løber fra Kos by i nord til stranden, Paradise Beach, på sydspidsen. Fra vejen kan man dreje af mod maleriske landsbyer, der synes at klynge sig til de skrånende bjergsider. Stemningen her er afslappet, arkitekturen smuk og udsigten bjergtagende. Andre afstikkere fra hovedvejen fører til små, afsidesliggende strande. Afstandene på Kos er til at overskue, og det er ikke for ingenting, at man har døbt den Cyklernes Ø.

Efter 14 dejlige dage var det tid til at komme hjem. Et minde vil altid være printet ind i min hjerne og det er mindet om Kalymnos, her vender vi helt sikkert tilbage til en gang.

Der er masser af spændende information om Kalymnos i rejseguiden.

Ved brug af siden accepterer du at vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse - Copyright 2009-2017 - jancassoe@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net