Tilos 2009

Tilos er en lille, idyllisk ø beliggende nord for Rhodos i øgruppen Dodekaneserne. Øen er så lille, at det er muligt at vandre omkring på øens stier, og alligevel være tilbage, inden mørket falder på. Arkitekturen er hovedsagelig traditionel, og de 297 indbyggere opretholder deres traditionelle livsstil.

Hovedbyen, Livádia, er placeret i bunden af en bugt og er bygget amfiteatralsk på en bakke med en ridderborg på toppen. Da byen er bygget på ruinerne af en historisk by, ses resterne af den gamle by spredt mellem de nuværende bygninger.

Lige ved Livadias havn ligger det familiedrevne hotel Stefanakis hvor vi boede. Fra Stefanakis er der gåafstand til det meste; taverner, butikker og rullestensstrand.

Søndag 13/9 kørte vi om eftermiddagen til Billund lufthavn, og efter 3 1/2 times flyvning landede vi på øen Rhodos kl. 21.30. Vi blev indlogeret på et hotel hvor vi skulle overnatte inden at vi næste morgen skulle sejle videre til naboøen Tilos.

Vi stod op kl. 07.00 og efter morgenmaden blev vi i taxa kørt til havnen hvor vi skulle med katamaran-færgen Seastar.

Det tog knap 1 1/2 time at sejle over til Tilos, hvor vi gik de ca. 100 meter til hotellet og fik vores værelse.

Vi mærkede straks at vi var kommet til en lille ø, der var fuldstændig fred og ro, og feriestemningen meldte sig med det samme.

Kort efter ankomsten skulle vi da lige ud og se lidt på byen, det tog et kvarterstid, så havde vi set hele byen og hvad den havde at byde på, så nu var der dømt afslapning.

TilosTilosTilos

Hvis du elsker at slappe fuldstændig af i fredelige omgivelser, at vandre rundt i meget smukt natur og gerne vil opleve en ægte græsk ø uden masseturisme, så skal du vælge Tilos.

Hvis du gerne vil have at der skal ske noget på din ferie og gerne vil have at der er et udbud af aktiviteter på feriemålet, så skal du holde dig langt væk fra Tilos.

Her vurderer jeg rejsen som jeg oplevede den.

Jeg bedømmer : Rejsemål, overnatningssted, rejsebureauet og den samlede oplevelse.

Jeg giver karakter på en skala fra 1 til 5.

Rejsemål :

Tilos 4

Hotellet :

Stefanakis 4

Rejsebureauet :

Apollo 4

Rejseoplevelse :

Samlet set 4

Vi havde en rigtig dejlig uge på Tilos, hvor vi brugte tiden på at vandre omkring i den smukke og bjergrige natur. Rundt omkring byen er der anlagt vandrestier af forskellig længde og sværhedsgrad, så det gav ind imellem nogle ømme benmuskler.

Hver eftermiddag når det var varmest, gik vi en tur ned til stranden, hvor vi hoppede en tur i bølgerne. Det var en god måde at få løsnet musklerne i de ømme ben, så de kunne blive klar til næste dags vandretur.

En dag besluttede vi os for at tage til hovedbyen Megalo Chorio, så vi gik ned på torvet og tog øens eneste bus. Det tog ca. 10 minutter, så var vi kommet til øens anden ende og "hovedbyen"

Det var nu så meget sagt, der var nogle huse, en kirke og en taverna så efter et kvarters tid var vi sådan set klar til at komme tilbage til Livadia igen.

Vi vandrede også op til den forladte by Micro Chorio, det var en temmelig hård tur men der var flot og det var specielt at vandre rundt i den fuldstændig øde by.

Tilos er en fantastisk ø og der er perfekt til en ferie med afslapning. Der er en meget smuk natur og et mere stille og roligt sted skal man vist lede længe efter.

Men nogen kulinarisk madoplevelse får man ikke på øen. Det er utroligt billigt at gå på restaurant og spise, men af de mange steder vi spiste, fandt vi kun 2 steder (Sofie,s restaurant & Restaurant Tahoz)der lavede mad af en rimelig kvalitet, resten af stederne var noget under det man vil kalde middel.

Ved brug af siden accepterer du at vi anvender cookies for at forbedre din oplevelse - Copyright 2009-2017 - jancassoe@gmail.com
Lav din egen hjemmeside med mono.net